Weer een weekje in Stockholm!

20 september 2009 - Stockholm, Zweden

Nou bereid je maar voor want dit wordt vast een hele lange blog! Er is alweer een week voorbij, het gaat echt zo snel! Weer heel veel dingen gedaan en gezien, en natuurlijk ook heel wat moeten leren! Ik begin gewoon bij maandag!

Maandag 14 september

Weer om 7.15 op om naar school te gaan, deze week beginnen we met virologie. In Nederland hebben we al een heel stuk virologie gehad, dus zeker de eerste colleges waren vooral herhaling.. In Nederland hadden we alleen wel een open boek tentamen en hier moeten we alles uit ons hoofd weten, dus een beetje herhaling is niet zo erg. Een paar colleges kregen we van een oudere vrouw die alleen maar elke keer verhalen verteld over hoe het vroeger was en bij elk virus waar je tegen ingeënt kan worden vraagt wie er ingeënt is, en dan zegt dat de rest zeker ook ingeënt moet worden!

's Avonds had ik weer Zweedse les. Dit keer hebben we geleerd om de tijd te zeggen in het Zweeds, gelukkig gaat het precies hetzelfde als in het Nederlands, behalve dat zij geen 10 voor half zeggen, maar 20 over. Dus dat was voor de Nederlanders een stuk makkelijker om te leren dan voor de Ierse mensen in de klas. We kregen ook voor het eerst huiswerk mee, ik wist niet dat dat ook zou gebeuren! Je moest een verhaaltje over jezelf schrijven..

Dinsdag 15 september

Weer een dag school, maar gelukkig een heel kort dagje! Maar tot 12 uur les, dus dat is lekker vroeg thuis! Na school gelijk met Christa ingrediënten voor appeltaart en brownies gaan kopen, want die gaan we maken voor Toms verjaardag donderdag. Gelukkig konden we alles vinden en hoefden we niet eerst tien winkels af voor we alles hadden! 's Middags heb ik een beetje in mijn immunologie boekje gelezen, want dat moet toch ook gebeuren! En voor de rest lekker niet zoveel gedaan. Ik heb nog wel naar een andere tafeltennis club gemaild, omdat ik van die andere niks meer hoorde.

Woensdag 16 september

Ook nu natuurlijk weer naar school, vandaag hebben we 4 colleges, allemaal over verschillende virussen. Virussen in je hersenen, je zenuwstelsel en virussen die kanker kunnen veroorzaken. Het waren echt leuke lectures, eindelijk een beetje interessant en geen herhaling! In de pauze bedachten Inge en ik dat we nog ons verhaaltje voor Zweedse vanavond moesten schrijven, dus dat hebben we ook nog snel gedaan, gelukkig stonden alle zinnetjes nog achter in mijn collegeblok en hadden een heleboel andere Nederlanders hun verhaaltje al gemaakt dus ging het lekker snel!

's Middags heb ik samen met Inge appeltaart gebakken! Het was nog een uitdaging zonder weegschaal ofzo, maar uiteindelijk is ie toch super goed gelukt! Net toen ik het deeg aan kneden was kwam er opeens een Nederlander de keuken binnen, die woont dus sinds deze week ook op onze gang. Heel de keuken rook naar appeltaart! en de koelkast ook nadat we hem erin hadden gezet!

's Avonds dus weer naar Zweedse les, was weer leuk, weer een heleboel geleerd, het gaat steeds beter met het lezen van dingen, alleen snap ik er nog helemaal niks van als mensen Zweeds praten, ze spreken die woorden zooo raar uit! Als ze het opschrijven snap ik het vaak wel, maar gewoon luisteren lukt niet echt. We mochten eerder weg omdat een heleboel mensen een of andere voetbalwedstrijd wilden zien, maar volgende keer moeten we dus wat langer doorgaan..

Donderdag 17 september

Vandaag staat er een mega drukke dag op de planning: eerst 's ochtends ballonnen opblazen en ophangen in de collegezaal voor Toms verjaardag, dan 5 colleges, daarna onze propedeuse uitreiking in Leiden volgen via videoverbinding, als avondeten wilde Tom voor iedereen pannenkoeken bakken, en 's ochtends kreeg ik een mailtje of ik die avond wilde komen trainen bij de tafeltennis club, om een beetje te kijken wat voor niveau ik speel!

Dus eerst met een bus eerder naar school om ballonnen op te blazen! Iedereen keek ons echt vet raar aan als ze binnenkwamen en ze zagen alle ballonnen daar liggen, maar uiteindelijk snapten ze het toch en vonden ze het wel grappig!

Na 5 colleges gingen we naar een coole collegezaal waar iemand zou zijn om te zorgen dat de videoverbinding zou werken. Het werkte meteen dus dat was mooi! Wij konden de mensen in Leiden zien en horen, en zij ons ook! Mijn laptop was aangesloten op de beamer en het geluid in de collegezaal dus dat was helemaal goed geregeld! Het was wel grappig om het zo te volgen, veel leuker dan dat je gewoon in Leiden in de collegezaal zit! De uitreiking zelf was niet echt bijzonder, eerst gaf iemand een college voor de ouders in de zaal, en daarna werden de diploma's uitgereikt en kregen wij symbolisch (wat een raar woord als je het typt ;p) ons diploma. De blokcoordinator in Zweden had voor ons nog wat snacks en drinken gekocht dat we op konden eten en Christa had brownies gebakken en meegenomen, ze waren echt lekker!

Na de uitreiking met z'n allen naar onze keuken om pannenkoeken te bakken. Een hele grote beslagkom vol met beslag, want voor 11 mensen pannenkoeken maken is niet niks. Met 4 pannen tegelijk schoot het toch lekker snel op. Iedereen vond ze volgens mij erg lekker! Om 7 uur moest ik al bij de tafeltennis zijn, dus om kwart over zes moest ik al weg.

Gelukkig had ik de sporthal waar het tafeltennis was snel gevonden, een stukje met de metro en dan een klein stukje lopen. Toen ik daar kwam bleek het een hele grote sporthal te zijn waar ze allerlei sporten deden. Vooral floorball blijkt er populair te zijn hier. Het is een soort van zaal hockey, maar dan met een bal met gaten erin en een soort van ijshockey stick, en volgens mij niet echt regels! Ik kon geen tafeltennis vinden, dus maar even aan iemand gevraagd, ze waren er kennelijk nog niet. Maar iets over zeven kwam er toch iemand van de tafeltennis gelukkig! Ik moest 1 op 1 trainen met iemand, dus wat oefeningen gespeeld en wat wedstrijdjes. Ik heb uiteindelijk echt lang getraind! Ook moest ik heel de tijd tellen zodat ik dat ook leerde! Was wel weer fijn om even te trainen. De contactpersoon van de club zou me nog een mailtje sturen wanneer ik kan spelen daar, ik weet alleen nog niet of ze ook echt training geven of alleen maar vrijspelen..

Toen Inge en ik weer allebei terug waren van het sporten hebben we nog even onze appeltaart geproefd, en hij was lekker!

Vrijdag 18 september

Vandaag eerst 4 colleges en dan een seminar, geen idee wat dat inhoud.. colleges waren behoorlijk saai, mede doordat de mensen die gingen vertellen echt saaaai praten.. Inge en ik hebben maar rozijntjes gegeten om wakker te blijven! Daarna moest ik een uur wachten voor de seminar omdat ik in een van de laatste groepjes zat. Het bleek dus dat de seminar een soort van werkgroep was en dat we vragen hadden moeten krijgen, maar niemand had die aan ons gegeven, dus namen we ze maar gelijk met z'n allen door.. Alle Zweden vonden de werkgroep echt heel moeilijk, maar dat was het helemaal niet.. echt alleen maar theorie vragen en niks waarbij je moet nadenken!

Toen dat afgelopen was zijn we naar de bar/restaurant op de campus gegaan, want het was icecream-drinks pub, oftewel een soort van milkshakes. En om 5 uur zouden ze verse kanelbullar serveren! Dat zijn een soort van broodjes met kaneel en suiker, heeeel erg lekker! Dus daar zijn we even gebleven en met wat mensen uit onze klas gekletst. Daarna naar huis gegaan en eten gemaakt..

Eigenlijk wilden we 's avonds nergens meer heen gaan, maar toen vroegen mensen uit onze klas of we mee uit wilden gaan, en zijn we meegegaan met 6 Nederlanders en 3 meisjes uit Singapore die ook in ons jaar zitten. We gingen naar een bar/club die in een oud theater zat, echt een heel gaaf gebouw met een heleboel verdiepingen en balkons. Vanaf het balkon kon je heel mooi over Stockholm heen kijken en dat zag er echt super gaaf uit zo in het donker! We zijn er ook achter dat de Zweden hele rare muziek draaien met uitgaan.. Maar het was wel super gezellig met alle Zweden.. Het grappigste is nog wel dat echt alle jongens ook dansen en niet alleen maar een beetje stil staan langs de kant.. er liep ook iemand in een gorilla pak rond en was bananen aan het uitdelen, maar dat was niet normaal zeiden de zweden! Om 2 uur ging het al dicht, dus toen maar weer met de metro naar huis.

Zaterdag 19 september

Lekker uitgeslapen en daarna hadden we afgesproken om te gaan zwemmen. Ik had op internet een zwembad gevonden dat er wel leuk uitzag. Het was super lekker weer en als je dan langs al die meertjes loopt kreeg ik echt zin om te zeilen! Ik was niet de enige want Juliette riep ook ooooh ik wil zeilen, het is zo lekker weer! Het zwembad hadden we in 1x gevonden, dus dat was mooi! Het was echt een heel groot zwembad, met een 25 meter bad, een 50 meter bad waar ze aan het waterpoloën waren en een "adventure" bad met glijbaan, wildwaterbaan en buitenbad. Het grote buitenbad was helaas al dicht, maar toch in het kleine buiten bad lekker gezwommen!

Met het avondeten hebben we met een aantal meiden bij Christa gegeten, want haar zus was in Stockholm. Christa had spaghetti gemaakt en als toetje chocolade mousse die een beetje mislukt was, maar wel super lekker! Het was wel gezellig, het was de laatste avond dat haar zus hier was, zondag ging ze weer opweg naar huis.

Zondag 20 september

Ook vandaag weer een soort van uitgeslapen, alleen wil dat hier niet zo lukken.. de zon schijnt recht op m'n kamer dus het is veel te licht om te slapen aan gezien mijn gordijnen helemaal niks tegenhouden! Hopelijk wordt het snel later licht! Het wordt al wel vroeg donker.. om 7 uur gaat de zon al onder! Eerst ontbeten en toen mijn kamer een beetje opgeruimd en schoon gemaakt.. Gisteren hadden we geen zin om boodschappen te doen, dus dat hebben we vandaag maar gedaan.. we hadden besloten om de grote ICA te vinden in Solna centrum.. het winkelcentrum wisten we wel te vinden, maar de supermarkt niet.. maar ze hadden een heel handige plattegrond die vertelde hoe je moest lopen!

Vanavond hoefden we een keertje niet zelf te koken, want er was een diner van Global Friends, de organisatie voor exchange students. Dus om half 6 met de bus naar de campus en met ik denk ongeveer 50 mensen gezellig eten! Ze hadden voor mij soep gemaakt, omdat overal vlees of vis in zat.. maar ik vond de soep niet zo lekker, dus heb maar gepofte aardappels gegeten die wel lekker waren! Met het toetje moest je aan een tafel gaan zitten met allemaal mensen die je niet kende, dus dat was wel grappig! Als toetje hadden ze trouwens een super lekkere chocolade taart met ijs! Het was wel leuk om weer nieuwe mensen te leren kennen!

Zo.. dat was het wel weer geloof ik! Ik ga nu lekker slapen, want moet morgen weer vroeg op voor colleges over bacteriën! Hebben we ook al gehad helaas! Dus dat wordt weer een beetje in slaap vallen..

xx Lynn

ps. zulk lekker weer is het hier:

1. Jan:
    21 september 2009
    Oeff, ik heb het eind gehaald :), die kanelbullar lijken mij wel lekker.

Jan xXx
  2. Ronald:
    21 september 2009
    hoi Lynn,
    volgens mij heb jij het prima naar je zin daar, het ziet er tenminste erg gezellig uit allemaal, leuk om te lezen ook. ik blijf je volgen.
    groetjes José
  3. Roelie:
    22 september 2009
    Hoi Lynn,

Ook ik behoor inmiddels tot je schare lezers. Wat leuk dat je het zo naar je zin hebt, het klinkt ook allemaal supergezellig wat je schrijft. Geniet er lekker van,
    Groetjes, Roelie