Let the countdown begin!

7 januari 2014 - Stockholm, Zweden

Nog maar 11 dagen en dan moet ik alweer naar huis, wat gaat het toch eigenlijk snel  4 maanden! Vandaag was de laatste dag van mijn kerstvakantie, morgen heb ik de laatste dag colleges, dan nog 2 dagen journal club en dan is het leren voor het tentamen op de 16e!

Tussen kerst en oud en nieuw kwam er eindelijk weer een beetje leven in de flat hier. Een paar mensen kwamen terug en namen allemaal vrienden mee om oud en nieuw te vieren. Op oudejaarsavond hebben we met een aantal klasgenootjes en andere buitenlandse studenten een feestje gehad en zijn we vervolgens vuurwerk gaan kijken.

Het was hier wel een beetje anders dan thuis, overdag liep ik in de stad en er was werkelijk aan niks te merken dat het oud en nieuw was... Geen knal, niks! Toen het donker begon te worden zag je af en toe een vuurpijl de lucht in gaan, maar dat was het. Op oudejaarsavond wordt hier traditie getrouw een verhaal voorgelezen in Skansen, een open lucht museum, dat ook op tv uitgezonden wordt. Vervolgens wordt ook daar het grote vuurwerk afgestoken. Boven op de heuvel waar we stonden hadden we een geweldig uitzicht over de hele stad!

new years eve

Verder ben ik nog naar Skansen geweest, een museum/zoo waar ze allerlei Zweedse dingen van door de jaren heen hebben nagebouwd en je alle Scandinavische dieren kan zien. Ze hebben er alles van pony's tot lynxen en elanden!

eland  vos  pony  bison    schapen

Verder hebben ze er boerderijen van verschillende tijdsperiodes nagebouwd, evenals een mini winkel straat met glasblazer, boeken drukker, bakker en ga zo maar door. Het leuke is dat ze in alle huisjes ook echt alles doen, zo kan je naar traditionele Zweedse muziek luisteren bij een warme openhaard, of kijken naar de glasblazer!

straat  boerderij

winkel  schaap

Een deel van de huisjes hebben ze verplaatst vanuit andere delen van het land en ze zijn dus echt origineel. Ook hebben ze een Sami nederzetting nagebouwd, compleet met rendieren en al!

rendier

Op de terugweg hebben we het pontje naar Slussen genomen, normaal goed voor een mooi uitzicht op de stad, maar met de regen en vallende duisternis meer depressing.

slussen

Het weer is sowieso niet zo geweldig geweest hier, veel regen en wolken, wat betekend dat het nooit echt licht wordt. Gelukkig waren er wel een paar dagen met een beetje zon, wat dan ook gelijk te merken was aan het aantal Zweden dat erop uitging, hardlopen werd meer slalommen tussen de fietser, wandelaars, andere hardlopers en kinderwagens door!

mist  sun

Verder heb ik geloof ik niet zoveel gedaan, ik ben naar de 2e Hobbit film geweest, een stuk beter dan de eerste! Ik ben maar rustig aan begonnen met leren. Lekker gaan hardlopen als het weer enigszins goed was.

zonnetje

Ondertussen is bijna iedereen terug in Stockholm, de laatste mensen kwamen vandaag terug geloof ik. Dus zijn we gisteren gezellig gaan schaatsen!

schaatsen

En het beste nieuws van vandaag: het gaat sneeuwen!!! Althans, dat is wat mijn laptop en telefoon op dit moment zeggen ;) Toch nog een beetje winter hier, tot nu toe is het meer herfst :(

sneeuw3

Ik ga nog lekker genieten van mijn laatste dagen hier! Maar ik heb er toch ook wel weer zin in om iedereen thuis weer te zien :)

Liefs, Lynn