En zo vliegen er weer twee weken voorbij!

15 december 2013 - Stockholm, Zweden

De afgelopen twee weken zijn voorbij gevlogen! En er is zoveel gebeurd! Ik zal proberen om het een beetje kort te houden :)

Allereerst was het tijd voor Sinterklaas natuurlijk! Tussen school en al het Nobel Nightcap gebeuren door heb ik toch nog tijd gevonden om kruidnootjes te bakken. Gelukkig had mama zoveel kruiden opgestuurd uit Nederland dat ik er zoveel kon maken dat ik ze nu nog steeds aan het eten ben :)

pepernoten

Op 5 december hadden we het tentamen van de journal club van het oncologie gedeelte. Toen we klaar waren wachtte ons een leuke verassing... Er was eindelijk sneeuw!!!! Het werd wel eens tijd, ik zit niet voor niets hier in het noorden! Na het tentamen moesten we weer werken voor de NNC, terwijl ik in de veel te warme keuken aan het koken was, moesten sommige mensen buiten in de sneeuw een dak bouwen! Had ik het toch wat beter voor elkaar gelukkig.

eerste sneeuw`1  eerste sneeuw

Het koken werd ons gelukkig heel makkelijk gemaakt door alle sponsors van het evenement. Zo kregen we 4 verschillende soorten saus, elk genoeg voor zo'n 150 mensen waar je alleen maar groenten en vlees aan toe hoefde te voegen. Ideaal! Ook hadden we 30 kilo cornflakes... Daar gebeurde niet zoveel mee :) Ik denk dat er aan het einde van de week nog 25 kilo over was, die we naar de voedselbank hebben gebracht.

kitchen

In het weekend heb ik helemaal niets gedaan geloof ik... behalve op zaterdag, toen ben ik naar de lezingen van de Nobelprijs winnaars in Physiology or Medicine geweest. Erg gaaf om naar te luisteren!

nobel lecture  nobel lecture 1

Maandag was de laatste dag voor de avond van de Nobel Nightcap 2013. Een laatste keer koken voor mij, dit keer met maar twee mensen en een levering van eten die nooit gekomen is... Best een uitdaging, maar uiteindelijk kwam alles toch weer goed. Daarna op tijd naar bed, want dinsdag beloofde een lange dag te worden.

En dat was het zeker! Op het feestje zelf zou ik in de ingang/garderobe werken. Dat was in de Aula Medica, een ander gebouw dan het feest zelf. Maar daar konden we pas beginnen met opbouwen om 11 uur op de dag zelf, waar de anderen al anderhalve week bezig waren. Maar met een hele groep waren we toch precies op tijd klaar om de eerste gasten te verwelkomen om 7 uur.

Nu het feestje voorbij is kan ik jullie het thema vertellen: Een reis om de wereld. De gasten begonnen hun reis bij de ingang/garderobe: een vliegveld, waar ze in moesten checken en hun paspoort kregen. Iedereen (waaronder ik) was aangekleed als flight attendant en er liepen wat piloten rond. Ze hadden check-in counters gemaakt waar de gasten hun "bagage" (jas en tas) in konden checken om vervolgens hun reis te beginnen. Ik kon helaas nog geen foto's vinden van de kamer, maar die komen later misschien nog wel!

wardrobe  flight attendants

De eerste bestemming, en dus de eerste kamer waar ze kwamen, was Tokyo! Een groot beeldscherm, wolkenkrabbers, sake en sushi waren te vinden in deze kamer.

tokyo construction  tokyo make up  tokyo bar

Vervolgens kwamen ze op een luxe jacht, waar je kon genieten van een glas champagne en heerlijke macarons!

boot

Van het jacht naar de Atlantische oceaan. De grootste kamer was omgetoverd naar een onderwater wereld. Met een gezonken onderzeeër, kwallen, echt aquaria en de staff die verkleed was als zeemeerminnen, koraal en zee monsters.

oceaan construction  oceaan construction  ocean

Buiten was er een echte Zweedse kerstmarkt gebouwd, waar iedereen van alles kon eten en drinken. Van glögg tot whiskey en dropjes.

kerstmarkt construction  markt 1

markt  markt 2

Eenmaal weer binnen kwam je in Kenya terecht. Een ruimte met alleen blacklight en gin&tonic. En vooral erg harde muziek!

kenya

Daarna konden de mensen tot rust komen in Tuscany. Waar verschillende wijnen geserveerd werden, maar je ook een ijsje kon eten of een kopje koffie kon drinken.

tuscany construction  tuscany1

Van Tuscany ging de reis verder naar Marakech. De kamer was omgetoverd tot een tent, compleet met thee en buikdanseressen.

marakech contruction  marakech

Beneden was er een sneeuw kamer, met après-ski feestje buiten. Alle staff memebers waren gekleed in old-school skipakken met mooie neon kleurtjes :) Op de ijs bar die er stond serveerden ze Absolut wodka. Leuk weetje: de ijsblokken kwamen uit het ijshotel helemaal in het noorden van Zweden!

sneeuw bar ijsblok

Uit de kou kon iedereen opwarmen in Cuba, waar heel de avond gedanst kon worden!

cuba construction  cuba1

Als laatste was er nog een kamer geïnspireerd op de Amazone! Alles was groen en de muren waren bekleed met planten. Het thema van het eten hier was chocola! Met een mega grote chocolade fontein en heerlijke taarten zeker goed gelukt.

amazone construction  amazone make up  amozone taart

chocolade fontein  amazone1

Heel de avond door vonden er special events plaats in alle kamers. Zoals dans optredens, live muziek en zelfs een viering van het Chinese nieuw jaar!

chinees nieuw jaar

Al met al was het een GEWELDIG feestje, waar bijna alle nobelprijs winnaars en belangrijke Zweedse mensen aanwezig waren. Het leukste vind ik nog dat alles gedaan is door de studenten zelf. Het bouwen van alle bars, de onderzeeër de gebouwen. Alle decoraties, kleding, haar en make-up door de studenten van de Design school. Het koken en de catering op het feestje door de studenten van de kookschool. En alles was zo goed! Het eten was geweldig, iedereen had geweldige kostuums en de haar en make-up mensen waren misschien nog wel het beste!

make-up ocean

Om 5 uur 's ochtends was het feestje pas voorbij. Na 12 uur op mijn hakken te hebben gelopen deden mijn voeten toch wel een beetje zeer ;) Maar naar huis mochten we nog niet. Alles wat we gebouwd hadden in de afgelopen weken moest ook weer afgebroken worden en ze wilden dat het grootste deel gesloopt was tussen 5 en 7 uur. Onze kamer moest weer gewoon gebruikt worden om 9 uur, dus bij ons moest alles weg. Snel omkleden, jogging broek aan en eindelijk die hakken uit! Het opruimen was gelukkig snel gebeurd met alle mensen die hielpen. En om 7 uur was het alsof er nooit een vliegveld in de aula was geweest!

group NNC

Uiteindelijk konden we om 8 uur richting huis om een paar uurtjes te slapen. Maar de volgende dag moest de rest ook nog opgeruimd worden. Iedereen liep rond als een zombie, maar gelukkig ging het toch super snel!

Donderdag was het weer terug naar het gewone leven en dus naar school! Heel de dag college, wat best een uitdaging was na twee uitputtende dagen :) Vrijdag waren we gelukkig vrij! 13 december betekent Sankt Lucia hier in Zweden, een dag om het licht te vieren. Overal zijn Lucia optochten en diensten in de kerk.

Maar in plaats van naar de kerk gaan, ben ik gaan schaatsen! Op Kunsträdgården staat een kerstmarkt, maar er is ook een schaatsbaan aangelegd. Hartstikke gezellig met de muziek en alle lampjes in het donker!

kerstmarkt  schaatsen  markt

Niemand had zin om naar een feestje te gaan na afgelopen week dus hebben we maar een filmavond gehouden. In een van de andere studenten gebouwen van KI hebben ze hele mooie grote flatscreens en lekkere banken. Gelukkig woont iemand uit onze klas daar, dus zijn we daar heen gegaan! Ook hebben ze een mega keuken, met kookeiland... Daar moesten we gebruik van maken natuurlijk, dus hebben we eerst gezellig avondeten gekookt en gegeten. Het is jammer dat dat gebouw zo ver weg is, het lijkt wel alsof je aan het einde van de wereld bent zodra je de metro uitstapt!

varberg

Gisteren, zaterdag dus, hadden we een kerstdiner voor de mensen op mijn gang. Iedereen moest iets maken om te eten. Ik had besloten om gnocchi te maken. Voor 15 mensen is dat toch best veel! Gelukkig was ik 's middags al beginnen en viel het klaar maken wel mee :)

kerst koken

We hadden alle tafels en stoel verzameld en uiteindelijk hadden we precies genoeg plek voor iedereen! Iedereen had super lekker eten gemaakt, niet normaal! Ik heb zoveel gegeten dat ik nu nog vol zit. We hadden pasta salade, normale salade, mijn gnocchi, pesto gnocchi gratin, spicy groenten, knoflook brood, ciabatta, caramel pudding en chocolade mousse. Jammie!

kerstdiner1  mousse  kerstdiner2

Vandaag was het geen lekker weer buiten, heel de dag regende het een beetje. Dus een mooie dag om lekker niets te doen behalve de was en m'n kamer een beetje opruimen. En natuurlijk even een update te schrijven!

Helaas is het kort houden een beetje mislukt... maar ik kon het niet laten om jullie alles te vertellen... Volgende keer beter! ;)

Liefs, Lynn