Nobel Nightcap time!

1 december 2013 - Stockholm, Zweden

Het lab werk zit er weer op! Ik heb weer genoeg gepipetteerd voor dit jaar :)

Het was wel leuk gelukkig! We moesten ons eigen protocol opstellen en dus eigen experimenten bedenken, is weer eens wat anders dan domweg doen wat er op je blaadje staat. Dit resulteerde natuurlijk wel in wat mislukte experimenten en verkeerde berekeningen, maar dat hoort erbij. Mijn groepje was gelukkig erg gezellig, dus dan zijn de lange dagen niet zo erg.. Ook was ik helemaal vergeten dat ze hier niet aan normale lab jassen doen en ik heb dus heel de week een soort van groene lab-jurk aan gehad! Doe mij toch maar een witte jas...

gamla stan 7  gamla stan 6

Vrijdag moest ik even in de stad zijn en het was zulk lekker weer (heel de week al, yeah!) dat ik besloot om maar even door Gamla Stan terug te lopen naar Slussen. Een beetje vitamine D verzamelen! :)

gamla stan 5  gamla stan 3  gamla stan 1

Zweden houden van kerst, dat is een ding dat zeker is! Het was nog niet eens december of heel de stad is al gehuld in lichtjes en de kerstbomen zijn overal. Dat betekend ook dat het nu al tijd is voor de vele kerstmarkten. De markt in Gamla Stan moet je zeker niet missen, dus daar ben ik ook even doorheen gelopen.

julmarknad 2  julmarknad  julmarknad 1

Zoals mij wel vaker gebeurt was ik een beetje verdwaald, maar dat was niet erg nu, ik kwam opeens allemaal erg leuke straatjes tegen! Uiteindelijk heb ik het metrostation gelukkig gewoon gevonden :)

gamla stan 4  stadhuset  gamla stan 8

Naast het lab stond deze week (en de komende 1.5 week) in het teken van de Nobel Nightcap (NNC). Elk jaar worden op 10 december de Nobelprijzen uitgereikt hier in Stockholm. De studenten van Stockholm hebben elk jaar de taak om de after-party te organiseren. De 4 grootste scholen in Stockholm wisselen elkaar elk jaar af als locatie en organisatie. Toen ik hier 4 jaar geleden was, organiseerde het Karolinska Institutet het feestje. Nu 4 jaar later is het weer onze beurt, wat een timing!!!

Ik help mee met het opbouwen en op het feestje zelf. Woensdag hadden we een soort introductie avond om elkaar een beetje te leren kennen. We kregen alle info en moesten spelletjes spelen om elkaars naam te leren. Vrijdag hadden we een "julbord" met de mensen van de NNC. Letterlijk vertaald is dat een "kerst tafel", oftewel een kerstdiner. Ik was nog nooit naar een Zweeds kerstdiner geweest, maar het was geweldig! We zaten allemaal aan lange tafels en het eten was lekker. Maar er was meer dan alleen eten. Heel de avond werden er speeches gehouden en dingen opgevoerd op het podium. Van een a capella koor, met geweldig grappige liedjes, tot een Indiase dansact. Elke keer als wij "tempo" riepen dan ging de organisatie wat doen. Meestal betekende dat een van de vele Zweedse kerstliedjes zingen met zijn allen.

Na het eten werden snel alle tafels en stoelen weggehaald en was er nog tijd om te dansen. Toen dat ook afgelopen was zijn we nog naar een café geweest waar onze andere klasgenootjes waren. Om vervolgens toch nog een beetje op tijd naar huis te gaan. Ik ben meestal toch wel blij dat ze hier al vroeg beginnen met uitgaan, want dat betekend dat je genoeg slaap krijgt!

Die slaap kon ik gisteren zeker gebruiken, om 1 uur moest ik op school zijn om mijn eerste shift te werken. Mijn taak deze week is koken. Alle vrijwilligers krijgen ontbijt, lunch en avond eten. Aan ons team de taak om dat te maken. Super leuk! We moeten voor zo'n 80 mensen eten maken elke keer, dat is best heel wat! Ondertussen delen we ook nog snacks en drinken uit, dus stilzitten is er niet bij. Zaterdag stond er pasta met pesto roomsaus op het menu en vandaag hebben we "korv stroganoff" gemaakt, rijst met tomatensaus, ui, kruiden en worst. Nog nooit van gehoord.

Na zo'n shift ben ik toch best moe, dus is het nu tijd voor een avondje tv kijken :)
Komende week is de laatste week oncologie en dat betekend dus weer een Journal club. Samen met de NNC heb ik dus genoeg te doen!

Om af te sluiten nog een foto van een geweldig mooie zonsondergang woensdag (helaas al om 3 uur tegenwoordig...)

sunset

x Lynn

1. Jan:
    2 december 2013
    dikke pret daar zo te horen ehhh lezen!!