Het is herfst!!

28 september 2009 - Stockholm, Zweden

Ook hier is de herfst begonnen.. De blaadjes krijgen mooie kleuren, op de campus vallen de kastanjes uit de bomen en heel af en toe regent het! Gelukkig niet zoveel en vooral 's nachts en niet zo hard als het soms in Nederland regent.. Het wordt ook steeds kouder, als het zonnetje schijnt is het nog steeds lekker, zo'n 17 graden.. maar als de zon heel de dag niet schijnt kan het zomaar opeens 10 graden zijn en dat is best koud!

Deze week heb ik niet veel bijzonders gedaan.. elke dag naar school, behalve vrijdag want toen waren we eindelijk een dagje vrij!! Heel de week hadden we colleges over bacteriën en er was eigenlijk maar een college dat echt leuk was, de rest was allemaal herhaling van wat we al gehad hadden..

Dinsdag avond ben ik bij gaan tafeltennissen.. Het was echt super leuk! Ik was vanuit de metro compleet de verkeerde kant opgelopen, dus kon het niet vinden! Aan iemand gevraagd waar het was maar die wist het ook niet.. Opeens zag ik een bordje van de straat waar het moest zijn, maar ik zat helemaal aan de verkeerde kant.. Maar na een rot stuk lopen toch gevonden! Ik trainde mee met het eerste dames en heren team van die club en ook de eerste jeugd teams.. ze waren echt wel goed! Het was ook best een grote groep, wel 20 mensen denk ik.. Het was wel zwaar die training!! Eerst 2 uur tafeltennissen en dan nog een half uur krachttraining! We moesten 60x opdrukken, 60x buikspieren, 30x triceps, 15 keer een gewichtje overpakken en nog 20x aan van die elastieken trekken.. Dus ik had de volgende dag wel spierpijn! Maar deze week ga ik zeker weer mee trainen!

Woensdag en maandag ook weer Zweedse les gehad.. we hebben geleerd hoe je de weg moet vragen, maar dat ben ik eigelijk al weer vergeten..

Donderdag avond hebben we met 5 meiden een film avond gehouden omdat we toch vrijdag vrij waren.. Op mijn kamer alles aan de kant geduwd, mijn matras op de grond en die van Inge erbij.. laptop op een stoel en dan onder het genot van chocolade pepernoten (had de zus van Christa meegenomen) films kijken!! Een paar hadden "A walk to remember" nog niet gezien, dus die hebben we eerst gekeken.. Daarna was Inge ook weer terug van het trainen en hebben we "The notebook gekeken". Ik had ze allebei al gezien maar het blijven leuke films! Inge en ik hadden popcorn in de magnetron gemaakt, maar niemand wilde wat, dus moesten we een hele bak maar met z'n 2en opeten! Toen Christa, Astrid en Nienke weg waren wilde Inge en ik nog een enge film kijken, maar we hadden er geen een op de computer staan, dus gingen we de film "Taken" kijken.. een hele rare film, maar hij was wel vet grappig!!

Vrijdag toch vroeg opgestaan want we hadden met Tom afgesproken om om 10 uur naar de IKEA te gaan, om kussenslopen te kopen.. en even naar de MEGA grote mediamarkt om boxjes voor Inge te zoeken.. 's Middags even met Tom en Juliette een presentatie gemaakt, want woensdag is het "International Student Day" ofzoiets.. en dan moeten wij als Nederlanders studeren in Leiden promoten..

Zaterdag ben ik naar een tafeltennis wedstrijd wezen kijken.. het was een wedstrijd van het eerste heren team van de eerste club waar ik ben wezen kijken.. Het was wel een leuke wedstrijd, niet super spannend want ze werden gewoon keihard ingemaakt!! Ze spelen hier wel raar competitie: ze spelen in een team met 4 mensen en ook echt iedereen speelt.. iedereen speelt dus 3 enkels en er zijn 2 dubbels, dus ook iedereen dubbelt.. in totaal zijn dat dus 14 wedstrijden!! Maar ze houden wel gewoon op wanneer 1 team 8 wedstrijden heeft gewonnen..

Ik kan waarschijnlijk bij die club ook nog meespelen in de normale competitie, dus dat zou wel leuk zijn!! Ze moesten alleen kijken of ze het op tijd konden regelen met het aanvragen enzo, want dat is best lastig als je niet echt in Zweden woont.. 's middags maar weer gaan hardlopen..

's Avonds was Inge uitgenodigd voor een feestje bij een teamgenootje... en ik werd meegesleept.. Het was wel gezellig, weer nieuwe mensen leren kennen.. We hebben geprobeerd om Sinterklaas aan Zweden uit te leggen, maar ze vonden het maar raar.. dat ie uit Spanje kwam en met een paard op het dak loopt enzo.. Om half 2 wilden ze nog uitgaan, maar we waren eigenlijk heel moe, dus zijn we maar gewoon met de metro naar huis gegaan en lekker gaan slapen..

Zondag een beetje uitgeslapen, wat geleerd, kamer schoongemaakt en een beetje op de computer gezeten.. 's avonds zijn we naar de film geweest.. naar "My sisters keeper" oftewel "Allt for min syster" in het Zweeds.. De film was gewoon in het Engels met Zweedse ondertiteling.. Het was echt een super goede film!! Wel heel zielig, halverwege hoorde een heleboel mensen in de zaal hun neus ophalen en zag je mensen heel de tijd met hun handen hun ogen droog wrijven.. Op een gegeven moment begon een man te lachen omdat zoveel mensen zaten te huilen!! Maar als je nog een goede film zoekt om naar toe te gaan is dit zeker een aanrader!!

Vandaag weer 3 colleges gehad.. Het ging over desinfecterende dingen en regels op het lab en in het ziekenhuis enzo.. ook is het weer super lekker weer! Vanavond weer Zweedse les, dit keer hadden we gewoon huiswerk, we moesten een lijst maken met alle woorden die we al hebben geleerd.. het waren er nog best veel!!

Hier nog wat foto's van hoe het er vandaag op campus eruit zag (heb ze met m'n telefoon gemaakt, dus ze zijn misschien beetje slechte kwaliteit):

x Lynn

1. Jan:
    28 september 2009
    Ha die Lynn, grappig dat je naar die film "My sisters keeper" bent geweest. Ik afgelopen week toevallig ook. Zat ik daar tussen een overwegend vrouwelijk publiek :). Was dat bij jullie ook?
    volgens Monika verliep het verhaal in het boek van Jodi Picoult wel anders (ik zou het niet weten, want een dergelijk boek lees ik niet gauw).

Jan xXx
  2. Lynn:
    28 september 2009
    Ja inderdaad, vooral meisjes!
  3. Marlouk:
    29 september 2009
    Heej Lynn,

wat leuk om alles te lezen! zo te horen vermaak je je daar wel! Ik verwacht trouwens wel dat je vloeiend zweeds kunt praten hoor als je weer terug bent, dus goed opletten tijdens je lessen:P en leuk dat je daar toch nog kunt tafeltennissen. ik ben hard op zoek naar een tennisvereniging in utrecht maar dat wil niet zo goed lukken helaas. En grappig dat je toch nog je P uitreiking hebt meegemaakt. ik heb hem vrijdag dus ben benieuwd of het wat voorstelt. Heel veel plezier nog!

Xx Marlouk