De tijd gaat zo snel!

20 oktober 2013 - Stockholm, Zweden

De eerste twee weken op school zitten er al weer op, hoog tijd voor een update dus!

Rustig aan wennen aan school was er niet bij. Elke dag mogen om 9 uur op school verschijnen en dan hebben we college tot 3 uur. Daarna ga ik meestal gelijk naar de fitness of zwemmen, aangezien dat toch op de weg terug is. Ze zijn hier nog al dol op kleine projectjes op school die je dan thuis moet maken. Dus dat staat 's avonds vaak op het programma.

We hebben een projectje moeten doen waarin we een bepaald muismodel moesten zoeken, uitzoeken hoe het ontworpen was en dat vervolgens presenteren aan de rest van je groepje. Daarna moesten we onze eerste Journal club opdracht doen. We kregen twee artikelen over een nieuw medicijn waarmee ze waren begonnen met testen op mensen. Helaas gingen al de zes proefpersonen bijna dood binnen een paar dagen!

Onze opdracht was dus om dit artikel te analyseren en te kijken of er in voorgaande literatuur aanwijzingen waren die dit hadden kunnen voorspellen. We kregen vier grote vragen die we voor moesten bereiden, dat hebben we met een groepje mensen uit de klas gedaan. Na een paar uur praten over superman en Clark Kent Treg cellen kwamen we er gelukkig wel uit! Vrijdag hadden we over deze artikelen een mini tentamen, je kreeg een van de vragen die je voorbereidt had en daar moest je antwoord op geven. Iedereen was binnen 30 minuten klaar, helaas hadden ze een hele constructie bedacht met foto's maken met een Ipad, om de foto's vervolgens op internet te zetten zodat je de antwoorden van de mensen uit je groepje kon zien en er een peer-review over te schrijven. Leuk bedacht, maar helaas... het was een chaos :)

Maandag moeten we de antwoorden mondeling toe lichten in een werkgroep en dan is het weer voorbij en kunnen we aan nummer twee beginnen!

2013-10-08 12.21.23

Ik dacht dat het misschien wel leuk was om wat meer over de universiteit te vertellen! Het is een oude universiteit, die opgericht is om nieuwe leger artsen te trainen toen Zweden een oorlog aan het voeren was met Finland. De naam Karolinska Institutet komt van de naam van de koning die er toen was, Karl XIII.

Eerst was de universiteit midden in de stad, maar na een tijd is de campus verhuist naar Solna, waar hij nu nog steeds is. Later is er ook nog een campus in Huddinge, het zuiden van Stockholm, bij gebouwd.

Het Karolinksa Institutet staat momenteel als 32e op de wereld ranglijst voor universiteiten en 6e in Europa. Best een goede school dus!

2013-10-08 12.20.50

Sinds ik hier vorige keer was is er heel veel veranderd op de campus, overal staan nieuwe gebouwen en er wordt een heel nieuw ziekenhuis gebouwd wat in 2015 open moet gaan. Klik hier voor een filmpje!

2013-10-04 12.33.11 Dit is zo'n nieuw gebouw, eerst was hier een grasveld volgens mij en nu staat er een heel groot shiny gebouw!

Aan de overkant van de weg was altijd een heuvel met wat parkeerplaatsen er omheen, maar daar wordt nu het ziekenhuis gebouwd.

2013-10-08 12.18.45In de herfst ziet de campus er super mooi uit, er staan heel veel bomen en er zijn heel veel kleine paden, waardoor het af en toen net lijkt alsof je door een bos loopt!

Als het nog zomer was geweest konden we ook volop sporten op de campus, want ze hebben onder andere beachvolleybal velden!

We hebben voorlopig vooral colleges op het terrein van het ziekenhuis. Dat is aan de andere kant van de weg als de campus. We zitten af en toe echt in heel mooie gebouwen, heel anders dan in Nederland!

eugenia1eugenia3eugenia2

Best mooi toch?!

Naast school heb ik natuurlijk ook nog de nodige leuke dingen gedaan! Elke vrijdag hebben ze op de studentenvereniging een MF Pub. Daar zijn we vorige week heen geweest, erg leuk, want de halve klas was er! Zaterdag hadden we een verjaardagsfeestje van een meisje uit onze klas. Zij woont in een andere studentenflat van de universiteit aan de andere kant van de stad. Best ver van school, ze moet geloof ik een uur reizen, dan zit ik toch best goed!

Het was wel een geweldig mooi gebouw, heel nieuw! Ze hadden een woonkamer met lekkere banken, flatscreen tv en een balkon. Een keuken met kookeiland, grote kamers met eigen douche. En als klap op de vuurpijl hebben ze er ook nog pooltafels, tafelvoetbal, darts en tafeltennis tafels! 2013-10-13 03.13.57
Daar moesten we natuurlijk even gebruik van maken! Het was een geweldig feestje, waar we uiteindelijk zo laat (of vroeg) van thuis kwamen dat we de zonsopgang konden kijken op het dak van onze flat!

Overdag zijn we dat weekend lekker op pad geweest omdat het weer nog steeds geweldig was! Zaterdag zijn we naar Djugarden geweest, een heel groen eiland midden in de stad. Daar hebben we de hele dag lekker in het zonnetje gewandeld en een ijsje gegeten. Als afsluiting zijn we pizza gaan eten bij Vapiano :)

2013-10-12 15.32.232013-10-12 14.38.562013-10-12 15.32.06

2013-10-12 15.04.072013-10-12 14.50.342013-10-12 14.29.15

2013-10-12 13.50.092013-10-12 14.29.10IJsjes eten in de stad

Zondag ben ik met Inge, Ksenjia en Miguel naar Drottningholm geweest, dat is het koninklijk paleis aan de rand van de stad. Het paleis heeft hele mooie tuinen en een soort bos eromheen, wederom lekker lopen in het zonnetje dus!

2013-10-13 15.23.532013-10-13 15.23.582013-10-13 14.28.33

2013-10-13 14.21.302013-10-13 14.09.182013-10-13 14.07.37

Vrijdag voelde ik met al niet zo lekker, gisteren al helemaal niet... dus heb ik niet zoveel gedaan! Vrijdag zijn we nog wel na het tentamen naar het huis van een Zweeds klasgenootje geweest in de suburbs. Het was echt zo'n leuk gekleurd houten Zweeds huis, wat van binnen nog veel mooier was dan van buiten! Echt geweldig!

Vandaag staat er een lunch in het stadhuis op het programma, dus dat betekend dat ik nu snel mijn jurkje aan moet gaan doen!

/Lynn