First day of school!

7 oktober 2013 - Stockholm, Zweden

2013-10-04 11.59.46Nou de studentenkaart is gelukt! De weg naar school is gelukkig best makkelijk, mijn huisgenootjes hadden dat natuurlijk allang uitgevonden en hadden goede tips. Eerst een stuk met de trein en dan nog een stuk met de bus, zo heb je kennelijk het minste last van het drukke verkeer in Stockholm.

Op donderdag kon ik ook eindelijk mijn kamer in. Het is toch wel erg fijn om je koffers uit te pakken en alle spulletjes een plekje te geven, anders lijkt het net alsof je op vakantie bent. (Is natuurlijk wel een beetje zo :) ) Ik zal volgende keer wat foto's van mijn kamer plaatsen, maar daar moet het eventjes licht voor zijn... De dagen worden hier al steeds korter, om 6 uur is de zon toch echt al weg :(

Ik ben uiteindelijk toch echt nog gaan zwemmen en sporten op vrijdag, toch wel lekker dat het hier allemaal zo dichtbij zit!

2013-10-04 21.32.42Zaterdag was het mijn favoriete Zweedse feestdag... Kanelbullens dag! Een feestdag speciaal voor een gebakje is natuurlijk op zich al geweldig, maar laat dat gebakje nou ook nog eens super lekker zijn... In het Engels heet het een cinnamon roll, het is een soort opgerold cakeje met kaneel en suiker. Jammie! Ik heb er dan ook lekker twee gegeten en eentje bewaart voor de volgende dag!

Zaterdag avond kwamen we opeens heel veel van onze gang-genootjes tegen in de keuken. We wonen hier met zijn 18-en op de gang denk ik en dat zijn bijna allemaal meiden... Laten we het erop houden dat aan het gegil duidelijk te horen was dat er een spin in een van de keukens zat :) Gelukkig was er een jongen ook aan het koken, dus we dachten mooi, die kan de spin even weg halen! Helaas, ook hij bleek niet van onze 8-potige vriendjes te houden... Jammer, jammer, jammer!

2013-10-06 17.24.38

's Avonds zijn we uit geweest met wat mensen van onze gang en een paar mensen die hier op de 5e en 6e verdieping wonen. Het was een internationaal groepje mensen: Zwitsers, Oostenrijkers, Duitsers en iemand uit Macedonië! Het was een geslaagde avond en op de terugweg bleek dat het veel sneller was om terug te lopen, dan om met de bus en metro te gaan.. zoals we op de heenweg hadden gedaan...

2013-10-06 16.45.37Zondag heb ik lekker uitgeslapen, het was natuurlijk toch echt de laatste dag van mijn veelste lange vakantie dit jaar :)! Rustig wat boodschappen gedaan in de stad. Daarna had ik toch nog wel even zin om te gaan sporten, dus ben ik een stukje gaan rennen. Het eiland waarop ik woon is blijkbaar niet zo heel erg groot, want al snel was ik aan het randje... Er stonden bordjes voor fietsers, dus ik dacht laat ik die maar volgen. Uiteindelijk, vele heuvels later, liep ik op een plek die ik vanaf beneden al heel vaak gezien had, maar me altijd af vroeg hoe ik daar kwam. 2013-10-06 16.45.01Dat was dan wel weer leuk natuurlijk! Even genoten van het mooie uitzicht, het is hier nog steeds heerlijk weer! Omdat ik er toch al bijna was ben ik maar door gerend naar Slussen en vanaf daar weer naar huis. Een mooi rondje van iets meer dan 9km!

Thuis heb ik lekker gnocchi gemaakt en daarna nog even met Nederland geskyped... helaas had Aimee er niet zoveel zin in! Spulletjes gepakt voor maandag en op tijd naar bed! Om 7 uur ging de wekker, want om 9 uur moesten we op school verschijnen. Althans dat dachten we, zo stond het namelijk in ons rooster en op internet. Dus hop de trein in, die zoals we uit NL gewend zijn last van blaadjes had... mijn Zweeds is niet goed genoeg om het hele bericht te volgen dat omgeroepen werd, maar volgens mij was het een wissel storing... Vertraging viel reuze mee, 5 minuten misschien. Daar kan de NS nog wat van leren! De collegezaal was makkelijk te vinden, alleen bleek daar dat het college pas om 10 uur begon... Had ik gewoon een uur langer kunnen slapen!

2013-10-06 17.24.28

We begonnen met een heeeeel lang introductie college. Alle schema's en roosters werden uitgelegd, degene die die dingen gemaakt heeft, heeft echt een talent om vrij makkelijke dingen zo ingewikkeld mogelijk op papier te zetten. Daarna hadden we nog een college over muismodellen wat wel interessant was. Het was wel echt weer even wennen om heel de dag te luisteren. 's Middags werden we in groepjes van 2 verdeeld en moesten we een opdracht voor morgen voorbereiden, dat ging gelukkig heel snel en in een half uurtje waren we klaar! Ik was even vergeten hoeveel ik van het Zweedse school systeem hou, zo relaxed!

In de klas zitten ongeveer 40 mensen, waarvan 75% niet uit Zweden komt. Op zich wel opvallend aangezien de rest van de mensen dus voor 2 jaar in Zweden zit om hun Master te volgen. We bleken ook nog eens bij een van onze huisgenootjes in de klas te zitten, altijd leuk! Volgens mij zijn het echt allemaal super leuke mensen in de klas, dus dat gaat helemaal goed komen!

Morgen is er weer een dag vol colleges en een werkgroep, ik heb er zin in!

x Lynn

1. Cora en Roland:
    9 oktober 2013
    Hi Lynn, mooi dat je de "kast" hebt kunnen ruilen voor een echte kamer :)
    Ik ben benieuwd naar de foto's van je kamer.
    Mooi uitzicht en leuke foto's van jouw eiland ;)
    Fijn dat je een leuke groep klasgenoten hebt, toch gelijk weer gezelliger!
    Groetjes en veel plezier :-)