En dan is het alweer november!

1 november 2013 - Stockholm, Zweden

Mijn vorige berichtje eindigde bij de lunch in het stadhuis... Het was gelukkig heerlijk weer, dus het was niet zo erg om in een jurkje over straat te moeten! Toen we aankwamen hebben we snel even een foto in het zonnetje gemaakt:

cityhall

Binnen werden we ontvangen in de "Blue hall" van het stadhuis. Er is alleen helemaal niks blauw aan de hele ruimte... Vreemd... We kregen een aantal toespraken van mensen uit het City council van Stockholm, de directeur van de universiteiten, iemand van de afdeling toerisme en studenten belangen vereniging.

Daarna vertelde een gids over het stadhuis en hij legde ons uit waarom het de "blue hall" heet! Het heeft heel lang geduurd voordat het stadhuis af was, ze zijn jaren aan het bouwen geweest. De architect wilde oorspronkelijk alle muren blauw verven, omdat Stockholm een stad van water is. Toen de bakstenen muren eindelijk helemaal klaar waren vond hij de rode kleur van de stenen eigenlijk wel gezellig staan en besloot hij de muren niet te verven. De stenen waren alleen helemaal glad en dat vond hij niet authentiek genoeg. Hij gaf toen aan alle werklieden de opdracht om met de hand structuur aan te brengen op de stenen.... een heel karwei, aangezien de hal de grote van een flinke sporthal is en de muren wel drie keer zo hoog zijn!

Na alle praatjes was het tijd voor de lunch. Zweden houden heel erg van hun lunch en het was dan ook erg lekker! Pasta met groenten voor mij en pasta met kip en groenten voor de normale mensen :)

De lunch was in de gouden hal.. Deze is wel goud... heeeeel erg goud!

city hall

Op de terugweg bedachten we dat het wel een goed idee was om brownies en pannekoeken te bakken. Aangezien we toch geen trek hadden in normaal avond eten. Met iedereen die in mijn flat woont hebben we in onze keuken dus brownies gebakken en ze waren heerlijk! Zeker in combinatie met het vanille ijs!

brownies1brownies2brownies3brownies4

We hebben de avond afgesloten met een film, wat we wel vaker doen.. Als we bijvoorbeeld geen zin hebben om aan school te werken.

Ik voelde me nog steeds niet helemaal goed de rest van de week, mijn stem was bijna weg en ik bleef maar hoesten. Dus naast school en een beetje sporten heb ik de rest van de week niet zoveel uitgevoerd. Vrijdag was het thema van de pub Oktoberfest. Dat betekende dus heel veel bier (niet voor mij), Duits eten (worst, dus ook niet voor mij), lederhosen&dirndles, pretzels (jammie!) en Duitse muziek.

Van alle Duitse liedjes bestaat volgens mij ook een Nederlandse versie, want ze kwamen ons toch wel erg bekend voor. Na vijf keer dezelfde playlist gehoord te hebben was ik het toch wel zat en ben ik lekker op tijd naar huis gegaan.

Maandag hadden we op school een seminar over statistiek waarin we een programma moesten gebruiken waarbij je programmeer taal moet gebruiken... Ik kan je een ding vertellen: dat is geloof ik niet iets voor mij! Ik bleef maar errors krijgen en heb 2 uur lang ruzie gemaakt met mijn computer. Na wat hulp van de begeleiders is het wel gelukt uiteindelijk, maar ik heb geen idee hoe :)

Woensdag hadden we weer een mini tentamen van de tweede Journal Club, dit keer ging het over cholesterol levels. Passend bij het thema van de week: cardio vasculaire ziektes. Na het tentamen hebben we snel onze peerreviews gedaan en toen hop weer in de trein terug naar het centrum, want Emilia, Simona en ik moesten onze Halloween outfits in orde gaan maken voor donderdag!

Het was bizar druk in de enige kostuum winkel in de stad, niet zo gek natuurlijk twee dagen voor Halloween. Bij gebrek aan een beter idee ben ik maar gewoon als zombie gegaan!

halloween   zombie

Een heleboel mensen waren op een trip naar Riga, dus we waren maar met een klein groepje uit onze klas dit keer. Dat maakte het niet minder gezellig! We moesten om 10 uur verzamelen op een plein, bij een standbeeld. Daar kregen we een hint voor waar we heen moesten gaan. We moesten zelf uitvinden in welke club we moesten zijn, wat een hele stoet aan verklede mensen opleverde die dwars door de stad liepen. Geweldig! Een heleboel mensen moesten helaas al vroeg naar huis omdat ze naar school moesten, wij gelukkig niet!!

halloween1

Vandaag heb ik dus lekker vrij en ik dacht laat ik mijn kamer eens opruimen, dan kan ik gelijk foto's maken om aan jullie te laten zien! Dus hierbij, dit is mijn kamertje!!

We beginnen met de gang, dan zie je gelijk dat we in een ziekenhuis wonen:
gang

Het eerste wat we dan tegenkomen is onze studeer kamer, erg handig dat ze die gemaakt hebben!

studeer kamer

Vervolgens komen we bij de keuken, we hebben allemaal een verdieping in de koelkast, een la in de vriezer, een plankje in de kast en een klein voorraad kastje op de gang.

eten2keuken

eten

Dan komen we bij de woonkamer/eetkamer:

eettafelwoonkamer

En dan mij kamer! Als je binnenkomt heb je gelijk rechts mijn kledingkast en links de wastafel.

wasbak   kledingkast

En dan zie je gelijk de rest van mijn kamer, want hij is niet zo groot :D

kamer bureau

bed kast

En dan hebben we het wel gehad, op het washok na:

washok

Volgende week gaan we aan neurologie beginnen, ik heb er zin in, is een van mijn favoriete onderwerpen! We moeten naar de de andere campus, in Huddinge. Vanaf mijn huis een stuk makkelijk dan het ziekenhuis in Solna!

Liefs, Lynn