Herfstweer in Stockholm....

12 november 2013 - Stockholm, Zweden

Toen ik hier 4 jaar geleden was, hebben we bijna geen herfst gehad. Het was lekker weer en toen werd het koud en ging het sneeuwen. Dit keer is het duidelijk anders! Het is grijs, grauw en er is regen en wind.... Behalve natuurlijk als ik op maandag van 9 tot 3 op school zit :( Dan schijnt heel de dag de zon. Na school nog even van het zonnetje genieten is er helaas ook niet meer bij, want de zon gaat al onder om half 4!

Vorige week en deze week is het onderwerp op school neurologie. Iets wat ik best leuk vind. We krijgen veel te horen over Alzheimer, depressie, psychose en andere psychiatrische aandoeningen. Voor mij wel een beetje herhaling, maar dat geeft niet!

Gisteren hadden we les van een van de enthousiaste leraren die ik ooit meegemaakt heb, elke keer zei hij "nee het duurt nog maar 5 minuutjes..." Uiteindelijk duurde zijn college, dat 45 minuten moest zijn, zo'n anderhalf uur. Maar dat is niet zo erg als iemand zo leuk kan vertellen. Het ging over selectieve activatie van hersencellen met behulp van licht, lastig, maar een geniaal idee. Ook vertelde hij veel over geheugen en moesten we met de hele klas testjes doen om zelf uit te vinden hoe je korte termijn geheugen in elkaar zit. Geweldig!

Vandaag was een iets mindere dag. Om 7 uur je bed uit om op tijd naar de trein te gaan, kom je daar aan rijden er geen treinen en is het station afgezet met linten en bewakingsmannetjes. Geen trein dus vandaag, dan maar de bus, dat betekend alleen dat we nooit meer op tijd op school konden zijn. 20 minuten te laat kwamen we op school aan, waar we weer van 9 tot 3 college hadden. Dit keer iets minder boeiende onderwerpen, maar dat hoort erbij!

Ook deze week hebben we weer een journal club, met een ongelofelijk moeilijk artikel. Dat hebben we na school nog besproken met een groepje en uiteindelijk werden we om 5 uur de kantine uitgestuurd omdat die dicht ging. Weer op weg naar huis, maar helaas nog steeds geen trein. Dus ruim een uur later was ik pas thuis, lange dag dus!

Ik wist nog steeds niet waarom er geen treinen reden, maar na wat onderzoek op internet wel! Bij ons station is een goederentrein ontspoord en die heeft een pilaar van het station geraakt, waardoor ze nu bang zijn dat het gaat instorten. Geen gewonden gelukkig! Maar dat betekend voorlopig geen treinen ben ik bang.... Jammer want donderdag en vrijdag moet ik weer naar Huddinge en dat ging zo makkelijk met de trein!

Voor de geinteresseerden hier een linkje naar het artikel over de trein :)

De afgelopen dagen is er niet veel bijzonders gebeurd. Wel heb ik voor het eerst in mijn leven een halloween-pompoen gemaakt. Super leuk om te doen en een heel karwei, maar ik was toch wel blij met het resultaat:

result carving

En het was bovendien gewoon een gezellige avond met de meiden uit onze klas!

family pumpkin

Verder hebben we nog een 2e Halloween feestje gehad, met de mensen die er vorige keer niet bij konden zijn. Dat was voor mij een mooi excuus om cupcakes en lekkere koekjes te bakken!

cupcakes

En het was een geslaagd feestje, iedereen was weer mooi (of eerder eng!!) verkleed!

jenshalloween

2 november was het "alla helgons dag", in het Nederlands aller heiligen denk ik. Hier zetten ze dan op de begraaf plaats duizenden kaarsjes bij alle graven. Van vorige keer wisten we nog hoe geweldig dit eruit zag, dus zijn we 's avonds naar de begraafplaats in Solna gegaan. Wederom een mooi gezicht al die kaarsen!

alla helgonsdag  alle helgonsdag

Volgende week donderdag is het eerste grote tentamen, dus de rest van de week moet er hard geleerd worden hier in Stockholm!

Ik hoop dat jullie daar wat beter weer hebben dan hier!

Liefs, Lynn

1. Percival:
    14 november 2013
    Hi Lynn, hier is het weer niet veel beter hoor dus dat mis je in ieder geval niet. Snoep uit nederland heb je nog wel hoop ik?Of heb je dat allemaal al (alleen) opgegeten :-)
    de Kort termijn geheugen testjes , dat zou ik wel eens van je willen horen hoe dat gegaan is als je weer in het LUMC bent.
    Ciao