Weer even terug in Nederland!

24 november 2009 - Stockholm, Zweden

Hallo allemaal!

Ook deze week is weer snel voorbij gegaan! Dinsdag ben ik naar een ijshockey wedstrijd geweest, Djurgarden vs Frolunda. Het was een wedstrijd uit de hoogste klasse hier in Zweden, wat kennelijk best hoog is. Een ijshockeyer uit onze klas had de kaartjes geregeld en uitgelegd hoe we bij het stadion moesten komen. Eventjes in de metro en toen waren we er al! De wedstrijd was in het stadion naast Globen, het hele grote stadion in de vorm van een bol. Het Globen stadion zag er wel heel cool uit met alle lampen die er op schenen en de kerstlampjes! Het stadion wat ernaast stond was ook erg groot, daar moesten wij zijn. We waren helemaal voorbereid op kou, want je zou toch denken dat het koud is in een ijshockey stadion.. Niet dus.. Je kon gewoon in je t-shirt zitten en alle handschoenen en mutsen waren dus voor niks mee genomen..

Toen de wedstrijd begon kwamen de spelers van allebei de teams op met allemaal rook en vuur en natuurlijk mocht de keiharde muziek niet ontbreken. In elk team zaten echt veeeel spelers, dat terwijl er maar 5 en 1 keeper spelen.. Toen de wedstrijd echt begon werd duidelijk waarom ze zoveel spelers hebben, ze wisselen echt om de minuut.. Eerst maakt Frolunda een punt en waren de supporters van Djurgarden, die het grootste deel van het publiek vonden opeens mega fanatiek met aanmoedigen en liedjes zingen! We hebben geloof ik geen een keer het zelfde liedje voorbij horen komen, al verstond ik er niet zoveel van.. In het tweede deel scoorde Djurgarden en ging het publiek uit zijn dak! Ook bleven ze nog steeds liedjes zingen wat ze echt tot het eind van de wedstrijd vol hebben gehouden!

In de derde helft scoorde Djurgarden nog twee keer en stond het 3-1, Frolunda besloot om in de laatste minuten zonder keeper te spelen en in plaats daarvan een extra speler in het veld te zetten. Het hielp alleen niet.. In de laatste dertig seconden werden er een paar boos op elkaar en werden er twee spelers nog even uit gestuurd en een daarvan werd ook nog geschorst voor de eerste 20 minuten van de volgende wedstrijd..

Het was echt super gaaf om een keertje zo'n wedstrijd te zien! Echt die supporters zijn volgens mij nog fanatieker dan voetbal supporters, ze bleven maar doorgaan! Terug zat de metro natuurlijk bomvol met alle weet-ik-veel-hoeveel mensen uit het stadion..

Woensdag weer een dagje school met de gebruikelijke colleges die ik ondertussen aardig vol kan houden zonder in slaap te vallen! Gewoon veel opschrijven, dan lukt het wel!

Donderdag hadden we 's ochtends het practicum Blood pressure & Heart sounds.. Dit betekende lekker heel de ochtend in de weer zijn met stethoscopen en bloeddrukmeters.. Eerst op elkaar oefenen met bloeddruk meten na een korte demonstratie.. Niet zo heel moeilijk, je moet wel goed luisteren want je hoort niet veel door zo'n stethoscoop! Daarna werden we in 2 groepen gesplitst en ging een groep naar geluiden van het hart luisteren en verder oefenen met de bloeddruk en de andere groep ging een ortostatische test doen..

Ik moest hartgeluiden gaan beluisteren, het was nog best lastig om de goede plek te vinden om te luisteren, maar na even zoeken lukte het wel! Daarna weer bloeddruk meten en dit keer maar een beetje experimenteren met je arm te hoog of te laag houden en kijken wat er met je bloeddruk gebeurt als je net een paar push-ups hebt gedaan..

Daarna de ortostatische test.. Een proefpersoon werd op een tafel gebonden die je kan omkieperen.. Eerst een paar minuten liggen en dan bijna recht op staan. Elke minuut hartslag en bloeddruk meten en dan maar kijken wat het verschil is.. Je kon echt duidelijk zien dat sommige dingen hoger en andere lager waren wanneer je stond!

Donderdag middag/avond ging ik voor een weekendje terug naar Nederland! Na school rustig m'n koffer gepakt en op weg naar Arlanda. Ik had al online ingecheckt, dus was zo door alle security heen op het vliegveld. Ik was veel te vroeg, dus maar even rondgelopen op het vliegveld, er was niet zoveel te doen dus dan maar even muziek luisteren en een stukje lezen.. Het vliegtuig ging optijd weg en uiteindelijk werd ik om half tien opgehaald vanaf het station in Dordrecht..

Lekker geslapen in m'n eigen bedje na een halve dag reizen en vrijdag met mama naar de stad geweest om nieuwe laarzen en wat kleren te kopen.. De H&M had toch wel dezelfde spullen als in Stockholm, wat te verwachten valt natuurlijk! Uiteindelijk leuke, warme nieuwe laarzen gevonden en ook nog wat kleren.. helaas geen warme trui, maar die vind ik ooit nog wel... denk ik. 's Middags naar Nel toe om de saus te brengen die ik mee had genomen uit Zweden, ook Tim en Koen nog even gezien, hartstikke leuk! s' Avonds eindelijk weer eens een keertje paardgereden! Dat heb ik wel echt gemist hoor!!!

Zaterdag met Barry gaan wandelen in het Wantijpark en 's middags boodschappen gedaan, want ik moest natuurlijk wel pepernoten en chocolade letters meenemen naar Zweden! 's Avonds 2 films gehuurd en gekeken, het waren gelukkig wel leuke films! Ook nog lekker suikerspin op, mmmmmm!

Zondag ochtend naar de Elzen geweest met Barry en mama. Vreselijk blubberig, ze hadden overal met tractors doorheen gereden ofzo.. Barry was vreselijk vies, dus die hebben we aan het einde maar even het water in gestuurd.. Toen was ie weer schoon! 's Middags even langs papa, Monika en Bungee geweest! Ook weer leuk om die even te zien! Papa komt me ook deze week opzoeken hier in Zweden!

Zondag avond om 6 uur weer richting Schiphol, helaas een stukje file.. Op schiphol snel bagage afgeven en toen in de MEGA lange rij voor de paspoort controle gaan staan.. duurde echt lang voordat ik er doorheen was! Ik moet helemaal naar gate D83 lopen, dus maar gelijk door gelopen omdat ik een beetje laat was! Daar aangekomen bleek het vliegtuig 30 minuten vertraging te hebben omdat de vorige vlucht te laat was aangekomen, de catering en security waren nog niet klaar.. uiteindelijk konden we na 20 minuten het vliegtuig in en na 1,5 uur vliegen weer geland in Stockholm.. Met de bus richting Stockholm en toen nog even met de metro naar huis.. Uiteindelijk was ik rond 12 uur weer terug in m'n kamer.. Nog even gekletst met Inge en toen maar gaan slapen, want de volgende dag was het weer vroeg opstaan om naar school te gaan!

Maandag avond gaan tafeltennissen, ging niet zo goed, kon me niet echt concentreren, maar volgende keer weer beter! Vandaag aan m'n surprise begonnen! Lekker kliederen met papier-maché! Ik hoop dat het helemaal lukt! Morgen gaan we naar de film "new moon" heb er echt al zin in!! Maar eerst nog even naar school en de huur betalen.. Ook nog even wat boodschappen doen en misschien hardlopen! Genoeg te doen dus!

Doeidoei!!

1. Jan:
    25 november 2009
    Ik zie je morgen! Hoe zijn de weersverwachtingen?
  2. Lynn:
    25 november 2009
    De verwachting is droog tot maandag en 6-9 graden.. best ok dus! Tot morgen!