Brrrrrr... koud!

2 december 2009 - Stockholm, Zweden

Vandaag een vreseleijk koude, maar wel hele mooie dag! Heel de dag net onder het vriespunt, is wel even wennen na het relatief lekkere weer van afgelopen week! Nu 's avonds is het helemaal koud! De temperatuur is volgens mijn computer -7, maar dat vind ik wel erg laag.. ik denk eerder rond de -3 ofzo, in ieder geval koud!

Papa is vorig weekend hier langs geweest, het was echt super leuk! Vrijdag moest ik 's ochtends gewoon naar school en zijn we 's middags naar het Vasamuseum geweest. Echt heel gaaf om dat grote schip te zien.. Maar als je het ziet snap je ook wel dat dat ding niet verder dan 1,5 kilometer heeft gevaren voor het zonk. Het schip steekt een heel eind boven het water uit, is best smal vergeleken met de hoogte en had ook nog eens veel kanonnen boven in zitten --> niet echt stabiel dus! Het was heel donker binnen om het schip goed te kunnen bewaren, dus foto's maken lukte niet echt..

Zaterdag zijn we naar Tyresta geweest, een national park ongeveer een uurtje met de bus en metro vanaf Stockholm.. Daar hebben we heel de dag gewandeld, ik denk wel meer dan 15 km! Toen we terug waren bij de bus begon het al donker te worden. We hadden een route uitgestippeld op de kaart van het park en hebben die ook echt helemaal gied gelopen en nog wel in een keer ook! Het begon makkelijk over een stukje van de route van het kinderpad langs een stroompje water, mooi met steentjes glad gemaakt enzo! Maar al snel ging het over in smalle, steile, blubberige paadjes.. Eerst een heel stuk door het bos heen en toen kwamen we het eerste meer tegen.. Het was helemaal wind stil, dus het water was mooi vlak!

Het pad ging verder, ook nog een heel stuk over rotsen moeten lopen, waar ook gewoon bomen op groeien! Op naar het volgende meer, het grootste wat op onze route lag.. Nog meer blubber, nog meer bomen en nu ook nog planken waar je overheen moest omdat je voeten anders niet droog bleven! Bij dit heeeeele grote meer was een plek waar je een kampvuur mocht maken, er stond zelfs een kist met droog brandhout! Wij hebben geen vuurtje gemaakt, maar zijn gewoon door gelopen!

We hebben de rand van het meer helemaal gevolgd tot aan het bovenste puntje, vanaf daar was het weer over boomstammen heen, onder boomstammen door en glibberen in modder en op de soms gladde rotsen. We kwamen uiteindelijk in het stuk van het park waar in 1999 een bosbrand is geweest. Het was nog steeds erg kaal, al zag je wel hier en daar nieuwe planten groeien. Langs het pad waren er wat mini watervalletjes en een klein stroompje water. Opeens kwamen er weer grote bomen en waren we snel bij het volgende meertje.. Daar even rond gekeken en toen weer verder gegaan.

Weer een heel stuk door het afgebrande bos heen, vooral over rotsen. Ondertussen kwamen we sporen van een fiets tegen, al snap ik nog steeds niet hoe iemand daar kan fietsen zonder binnen 2 meter 5 keer zijn nek te breken! Al die wortels, blubber en stenen.. en dan is het af en toe nog best steil omhoog en naar beneden ook!

Toen kwam er op een gegeven moment weer "normaal" bos in zicht en leek het opeens alsof je in ijsland zat, onderweg kwamen we namelijk allemaal opgestapelde stenen tegen, die je ook in ijsland hebt! Het werd al een beetje donker, zo tussen de hoge bomen, dus maar flink doorgelopen om voor het donker weer op een pad te zijn waar je niet zo erg op hoeft te letten waar je je voeten neerzet! Uiteindelijk kwamen we bij wat weilanden uit en zagen we de huisjes die bij de ingang van het park stonden. Nog eventjes moeten wachten op de bus en toen weer richting Stockholm.

Even snel droge sokken, een schone broek (zat helemaal onder de modder) en andere schoenen aangetrokken en toen zijn we pizza gaan eten bij de Vapiano! Super lekker die pizza's daar! Na de pizza nog even door de binnenstad gelopen even alle kerstversieringen in het donker bekijken. Ondertussen kan je geen straat meer inlopen zonder dat je ergens kerstlampjes ziet. Ze knipperen en zijn er in allerlei verschillende kleuren en maten! Maakt de stad wel echt heel gezellig zo, vooral als het donker is!

Zondag werd ik wakker en toen was de lucht strak blauw! Helemaal goed want we wilden naar Kaknas tornet, de tv toren van Stockholm. Eventjes met de metro en nog een stukje met de bus en toen waren we er alweer. Kaartje gekocht en toen met de super snelle lift omhoog! We waren redelijk vroeg, dus was het nog lekker rustig! Even binnen rond gekeken en toen nog een verdieping omhoog waar je naar buiten kon om van het uitzicht te genieten. We konden super ver kijken omdat het natuurlijk super lekker weer was! Alleen de altijd laagstaande zon zat af en toe een beetje in de weg, maar dat nam niet veel weg van de geweldige uitzichten!

Nog even warme chocolade melk met appeltaart gedronken/gegeten.. en toen weer terug naar beneden met de lift en met de bus weer naar het centrum. Daar hebben we even rond gekeken bij wat winkels en toen via Gamla Stan naar het eilandje Skepsholmen gelopen.. Op dat eilandje staan wat museums en er ligt een schip aan vast wat als herberg wordt gebruikt, best grappig volgens mij, slapen op het water midden in Stockholm!

Vanaf Skepsholmen is er een brug naar een nog kleiner eilandje met een soort van kasteeltje er op.. Ik had dat kasteeltje al een paar keer vanaf het pontje gezien, maar het was wel leuk om er zo even omheen te lopen.. Je mocht er niet in, want er zat gewoon een of ander bedrijf in.

Vanaf Skepsholmen met het pontje via Djurgarden, naar Slussen gegaan. Toen we op de boot zaten zag je een heleboel mist aankomen over de stad heen. Toen we bij Slussen even wat gingen eten was de mist opeens overal om je heen! Je kon een poster op een gebouw aan de overkant al bijna niet meer zien en het torentje van het gebouw al helemaal bijna niet meer!

Vanaf Slussen zijn we naar Medborgarplatsen gelopen, normaal wel een leuk stukje alleen zag je niet zoveel door de mist.. Met een tussenstop op de universiteit, waar je ook niks zag door de mist en het was donker ondertussen, richting huis gegaan om spaghetti te eten. 's Avonds zijn we naar de film gegaan, naar Paranormal Activity. Ik vond het wel een leuke film, het moest een hele enge film zijn, ik werd door de kassière gewaarschuwd dat ik erna niet meer kon slapen.. Maar hij was eigenlijk best wel een beetje voorspelbaar! Wel grappig al die gillende mensen af en toe in de zaal! Daarna ben ik weer terug naar m'n kamer gegaan en papa naar z'n hotel, want ondertussen was het al elf uur geweest..

Papa moest de volgende ochtend alweer vroeg weg om op tijd op het vliegveld te zijn en ik had een dagje vrij.. Ik dacht YES!! lekker uitslapen, maar daar dachten wat bouwvakkers anders over en begonnen om half 8 met boren en hielden niet meer op! Dus uiteindelijk maar uit m'n bedje gestapt en verder gegaan met m'n surprise, want die moet zaterdag af zijn!!! 's middags even naar de stad gegaan om verf te zoeken en nieuwe rubbers gekocht. 's Avonds lekker getraind.

Dinsdag was ik ook lekker vrij, ook nu begonnen de bouwvakkers alweer met boren... maar hielden na een paar minuten op. Dus toen heb ik wel lekker uitgeslapen!! Ik heb m'n surprise nog een keertje geverfd en 's middags met bijna alle Nederlanders een tripje naar Kiruna, in het noorden van Zweden, gepland!'s Avonds weer getraind.. be best goed bezig!

Vandaag wel weer naar school voor een lecture over endocrinology.. Die gast die de lecture gaf sprak echt vaaaaag engels, met een raar Spaans accent of zo.. Ik moest echt heel erg m'n best doen om er iets van te verstaan en vaak heb ik maar alleen de slides gelezen om te ontdekken waar hij nu weer over aan het brabbelen was.. Na school naar de stad geweest om cadeautjes te kopen voor Sinterklaas, want dat had ik nog niet gedaan.. Net als een gedicht schrijven trouwens.. Daar ben ik zoooooo slecht in, dus als iemand graag een gedicht wil schrijven.. ;p    's Middags gaan hardlopen, was erg koud! 's Avonds weer richting Liljeholmshallen om te gaan tafeltennissen.. Er waren wedstrijden en ik zou mee spelen, maar uiteindelijk hadden ze me niet nodig omdat er genoeg mensen waren die allemaal beter zijn dan ik.. Ben nog even blijven kijken, maar het was echt heel koud in de hal, dus toen ben ik maar weer naar huis gegaan. En toen dacht ik nou, laat ik weer eens een blog schrijven!!

Zooo weer allemaal bijgepraat! Hoe gaat het daar in Nederland?

x

ps. Nog een filmpje met wat foto's van Tyresta!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ronald:
    3 december 2009
    Mooie blog heb je en je hebt het ook goed naar je zin zie ik. Keep up the good work ....

Ronald
  2. Jody:
    3 december 2009
    Niet teveel trainen he Lynn!
    anders wordt je dalijk nog te goed :')
    xo
  3. Jan:
    3 december 2009
    Hi Lynn, het was ook voor mij een erg leuk weekend veel gezien en gedaan. Vandaag hebben we hier in NL weer een 'lente' dag, relatief warm dus.

Veel plezier met jullie Sinterkalaas feest.

Nog geen sneeuw daar?

xXx
  4. Nelleke:
    4 december 2009
    Die tocht die jullie gedaan hebben lijkt wel heel veel op onze wandelingen in de vakantie! Lijkt wel of het hetzelde bos is!. Ook wij zagen van die meren en liepen of die houten planken. Leuk om te zien.
    Fijne sinterklaas.

Kus van ons allemaal. xxx

Nelleke
  5. Percival:
    9 december 2009
    Salve Lynn,
    Wat een belevenis weer , als je een cameraman bij je gehad zou hebben dan kon het zo uitgezonden worden op Discovery channel!
    En wat de "super lekkere" pizza betreft en de spaghetti, ga maar is een keer mee met mij naar Rome.
    Alleen gaan we dan helaas niet hardlopen hoor (want dat doe ik graag hahaha), daar moet je alles rustig bekijken natuurlijk.

Groetjes, Percy