Sinterklaas i Sverige

9 december 2009 - Stockholm, Zweden

Jaaaa! Zelfs hier in het verre noorden heb ik Sinterklaas gevierd! We hadden met alle Nederlanders begin oktober al lootjes getrokken zodat iedereen op tijd aan zijn/haar surprise kon beginnen. Uiteindelijk was niemand volgens mij echt heel vroeg al begonnen, maar ze waren toch allemaal af. Sommige mensen hebben wel tot diep in de nacht aan hun surprise hebben gewerkt. Ze waren allemaal echt heel erg leuk geworden  en iedereen had ook nog eens een super lang gedicht gemaakt!

Mijn surprise.. Het moeten bacteriën voorstellen..:

Ik zag het meeste op tegen het gedicht. Een surprise maken vind ik altijd super leuk en dat lukt altijd wel, maar een gedicht schrijven, dat is altijd een regel rechte ramp! De donderdag voor 5 december moest ik toch echt maar eens aan m'n gedicht beginnen, want ik moest hem de volgende dag nog op school uitprinten.. Dus maar begonnen en na een tijdje ging het eigenlijk best makkelijk! Uiteindelijk toch nog een gedicht van bijna 2 bladzijden geschreven en met wat tekeningen erbij was het klaar!

Toen we weer thuis waren hebben Inge, Dilesh en ik pepernoten gebakken. Eerst compleet mislukt omdat ik had gezegd dat er meer melk bij moest dan het geval was.. Toen hadden we meer pannekoek beslag dan deeg voor pepernoten. Opnieuw geprobeerd, toen lukte het wel en zijn ze super lekker geworden!

De volgende dag heb ik hem geprint en toen moest ik nog bedenken hoe ik hem aan mijn surprise ging bevestigen. Toch gelukt en toen was de surprise eindelijk helemaal af!

Zaterdag overdag de pizza alvast gemaakt voor het avondeten en ook nog even pizzastokken gebakken! Eerst natuurlijk even boodschappen gaan doen met Tom en Inge. Daarna pizza de koelkast in en alvast wat eten naar Christa gebracht, waar we zouden gaan eten en surprises gingen doen. Daarna 1 voor 1 de suprises van Inge en mij naar Christa gebracht. Heel voorzichtig want ze moesten natuurlijk niet uit elkaar vallen.

Om half 6 hadden we afgesproken om te gaan eten. Uiteindelijk begonnen we pas om 6 uur omdat een paar mensen een beetje laat waren. Eerst een soort van pita broodje met kaas en gedroogde chili's wat Inge had gemaakt. Best lekker, zolang je maar niet op zo'n chili beet! Daarna pizza, gemaakt door mij, was best lekker! En Bart had ook nog lasagne gemaakt, maar dat heb ik niet op. Na het eten zijn we op Christa's kamer surprises gaan uitpakken.

Alle surprises waren echt heel leuk! Mooie en vooral lange gedichten en ook nog eens leuke cadeautjes! JE kon het zo gek niet bedenken of er was een surprise van gemaakt, roltrappen, ovenwanten, bacteriën, sportvelden, alles kwam voorbij.

Ik heb een tafeltennistafel + batje als surprise gehad, met super leuke cadeau's! Een grote kom voor soep/chocomel en vormpjes om koejes mee te maken, helemaal goed natuurlijk! Na de surprises waren er ook nog de chocolade letters. Die had ik voor iedereen meegenomen uit Nederland. Was blij dat ik hem eindelijk mocht opeten!

Daarna hadden we ook nog een toetje, alsof we niet al genoeg hadden gegeten. Astrid en Nienke hadden pepernoten ijs gemaakt. Erg lekker! Nog even gezellig in de keuken gezeten met z'n allen en toen rond 12 uur maar lekker gaan slapen!

Zondag eerst uitgeslapen en daarna met Tom naar een volleybal wedstrijd van Inge gaan kijken. Na een paar minuten kwam Dilesh ook nog en toen de wedstrijd net begonnen was kwamen Xanne en Bart ook nog even binnendruppelen. Helaas mocht Inge niet spelen omdat ze de vorige wedstrijden al gespeeld had. Maar toch leuk om een keertje te zien, ze hadden trouwens dik gewonnen!

Maandag eerst heel de dag naar school, hele lange dag, ik ging weg toen was het net licht en toen ik de collegezaal weer uitkwam was het alweer donker. 's Avonds weer even 2 uurtjes getraind, het gaat steeds beter, ik kan eindelijk weer een beetje normaal serveren en spinnen... Dinsdag weer school, nu niet zo'n lange dag. 's Middags geprobeerd te leren, maar ik kwam niet zover, dus dat heb ik toen maar opgegeven. 's Avonds na het eten nog even gaan hardlopen. Ben langs het water gerend, echt heel leuk met alle lampjes van de huizen aan de overkant en op de bruggen!

Vandaag weer school natuurlijk. Eerst 's ochtends een college over enviromental physiology. Was wel cool, ging over duiken, lopen in de bergen, vliegen en spaceshuttles. Ik wist veel al wel, maar dat was tenminste een college waar ik een beetje kon opletten. Die gast heeft volgens mij wel iedereen in de klas bang gemaakt van duiken, met alle problemen die er kunnen zijn. Iedereen zei gelijk, nou ik snap niet dat mensen gaan duiken voor de lol. Maar het is super leuk, zei ik nog, maar dat maakte volgens mij niet zoveel uit.. Tussendoor even een presentatie gemaakt en een heel klein beetje geleerd. Daarna een presentatie van een case met nier problemen gehoord. Toen naar huis gelopen en daar zat ik dan, maar even een blog schrijven dus!

Morgen heb ik practicum ergonometry, wordt misschien wel leuk. Vrijdag vrij, dat wordt leren dus, want heb volgende week een toets. Ik heb gewoon vandaag m'n laatste college hier in Zweden al gehad, echt heel raar! Het gaat allemaal zo snel, ik wil nog helemaal niet naar huis! Maar natuurlijk eerst nog lekker vakantie vieren hier!

Vanavond nog even trainen, want heb vrijdag weer eens een wedstrijd. Misschien ook nog even leren, als ze hier eindelijk eens ophouden met boren..

xx

1. Jan:
    9 december 2009
    Wat zien die bacteriën er eng uit zeg. Is dat in het echt ook zo? Goed dat ze zo klein zijn :).

xXx
  2. Marlouk:
    9 december 2009
    wat een coole surprise zeg!! echt heel mooi gemaakt! ik had dit jaar maar een hele simpele suprise gemaakt, had er namelijk niet veel tijd voor:P succes met leren! ga ik ook veel doen, heb ook na de kerstvakantie tentamens.. maar ga eerst volgende week vrijdag op wintersport:)
    Xx
  3. Percival:
    10 december 2009
    Heey Lynn, leuk om je verhaaltjes te lezen. Klinkt allemaal erg gezellig. Ik zie dat je behalve lekkere cakejes, ook goed pizza kan maken, ziet er lekker uit mmmmmm. Nu op naar de kerstboom... maar eerst nog leren en dan succes met je toets. Alvast een fijne vakantie.
    Groetjes van Nelly