Jag har jullov!

18 december 2009 - Stockholm, Zweden

YEAH!! Laatste tentamen is voorbij, nu lekker kerstvakantie!

Vandaag mijn tentamen van het fysiologie blok gehad, was makkelijker dan ik dacht, nog wel wat lastige vragen, ik hoop maar dat ik het heb gehaald! 8 januari horen we het pas, dus dat duurt nog even..

Deze week heb ik niet heel erg veel gedaan behalve leren.. Maandag hadden we uitleg over een project wat we nog moeten doen voor januari, je moest een probleem kiezen en dan de fysiologische achtergrond opzoeken en een presentatie geven van 20 minuten. Inge en ik hebben maar voor "diseases of the sensory organs" gekozen, dus over blindheid en doof zijn enzo.. Maar dat komt later wel eerst lekker vakantie vieren! Daarna hadden we nog een demonstratie van de menselijke centrifuge die op de campus staat. Eigenlijk zou dit niet door gaan, wat ik jammer vond, maar uiteindelijk hadden ze toch nog tijd gevonden dat er een plekje voor ons over was. Het is dus echt zo'n ding waar astronauten en straaljager piloten enzo in trainen, alleen wordt deze voornamelijk voor experimenten gebruikt natuurlijk. Ze hadden een paar vrijwilligers nodig die er in wilden en dat wilde ik zoooo graag, dus mocht ik ook even in dat ding rondjes draaien! Je wordt helemaal ingesnoerd in een stoel en moet recht vooruit kijken, anders ga je kotsen. Ik moest naar een rood lampje kijken en links en rechts zitten groene lampjes, als je die niet meer ziet vanuit je ooghoeken dan ga je flauwvallen dus moet je stop roepen..

Het begon rustig met 1G, het leek net alsof je opstijgt met een vliegtuig, maar je gaat helemaal niet omhoog natuurlijk.. Toen 2G, 3G.. ondertussen wordt je behoorlijk in je stoel gedrukt en moest ik een lampje aanwijzen, het koste zooooo veel moeite om mijn arm uit te strekken, dan merk je pas echt wat voor effect het op je lichaam heeft! Ook je been uitstrekken was lastiger, kost veel meer kracht.. Toen mocht ik nog een paar seconden op 3,5G en toen weer rustig afremmen. Als die machine aan het afremmen is heb je echt het gevoel alsof je naar beneden valt, zo raar! Heel even duizelig nadat ik er weer uit was, maar het was zooooo leuk!!

's middags en 's avonds geleerd.. Dit was trouwens de eerste dag dat er een klein beetje sneeuw lag, helemaal leuk, dus na school door de sneeuw naar huis gelopen. Op school was het dus ook gelijk een sneeuwballen gevecht, terwijl er maar een paar centimeter sneeuw lag. De sneeuw komt hier echt in van die kleine vlokjes net als een tekenfilm naar beneden, niet in van die samengeklonterde dingen zoals in Nederland.

Heel de nacht had het door gesneeuwd en overdag dinsdag ging het ook nog verder, er lag dus ondertussen wel minimaal 10 centimeter sneeuw. Als break van het leren ben ik naar Fridhemsplan gelopen, langs Karlbergslott. Overal lag sneeuw, echt heel leuk zag het er uit. Bij Fridhemsplan loop je langs een drukke weg, daar was allemaal vieze bruine sneeuwprut dus. Bij Fridhemsplan even boodschappen gedaan en toen met de metro naar huis.

Toen we thuis kwamen waren overal in het gebouw de lampen uit, jahoor! de stroom was uitgevallen.. Het was al rond 3 uur, dus het werd al donker. Overal maar kaarsjes neergezet want anders kon je een halfuurtje later niks meer zien.. Leren werkte niet, want er was te weinig licht om te lezen.. Na een uurtje was de stroom gelukkig wel weer aan!

Woensdag was het vooral vreselijk koud buiten! De sneeuw lag er nog steeds, maar nu waaide het ook heel hard. Echt zo'n koude wind en alle losse sneeuw werd van de grond geblazen. Even lopen naar het andere gebouw (300 m of zo) en ik was helemaal bevroren! Veel geleerd woensdag en 's avonds nog eventjes wezen trainen, want dat houd volgende week ook op door de kerstvakantie.. Toen ik thuis kwam waren ze aan het snowboarden bij de trap onder de weg door.. Allemaal lampen en videocamera's en fototoestellen. Ze waren allemaal trucjes aan het doen op de trapleuning enzo, geen idee wat ze aan het doen waren!

Gisteren lag er nog steeds sneeuw, veel was wel weggeblazen. Rond 11 uur ging het opeens weer sneeuwen, ook nog keihard waaien. De sneeuw waaide gewoon horizontaal voorbij! Je kon amper iets zien als je naar buiten keek. Even naar de Coop gelopen om broodjes te kopen, na 10 seconden buiten was je helemaal wit. Voor je uit kijken ging niet door de sneeuw die je in je ogen kreeg. Echt een sneeuwstorm! Na de lunch waaide het iets minder hard, maar het sneeuwde nog steeds. Als pauze dus even naar buiten om een stukje te lopen. We kwamen buiten en we was toch veel sneeuw gevallen! Overal stond je tot halverwege je scheenbenen in de sneeuw en op sommige plekken zelfs tot je knieën. Ik ging natuurlijk heel handig in zo'n stuk staan, dus toen stond ik tot over m'n knieën in de sneeuw.

Even een sneeuwengeltje gemaakt, heb ik altijd al eens willen doen! Wel erg koud want daarna zat ik helemaal onder de sneeuw. Even een stukje langs het water gelopen, langs de pony's die nog steeds buiten staan. Ze waren helemaal onder de sneeuw, echt schattig. Overal lag zooo veel sneeuw, zag er echt gaaf uit! Na een uurtje weer thuis, ondertussen wel bijna helemaal bevroren! En toen maar weer leren!

Vandaag vroeg op, want het tentamen begon al om half 9 en door de sneeuw doet de bus er een beetje langer over. Het gaat trouwens echt goed met sneeuw en verkeer hier! Ze strooien geen zout, maar zand, werkt veel beter. De sneeuw blijft wel een beetje liggen maar gedraagt zich als zand in plaats van ijs/sneeuw. Bussen rijden gewoon, metro's rijden gewoon, treinen ook! Zelfs toen het zo hard sneeuwde! Terwijl ik alweer las dat het in Nederland weer een drama was met de treinen en bussen na een beetje sneeuw!

Campus in de sneeuw:

De sneeuw ligt er nog steeds, nog steeds heel veel. Het is nu een stralend blauwe lucht, net even door Gamla Stan gelopen, om dat even te zien in de sneeuw! Erg mooi, wel koud, want het is toch zo'n -7.. Nu lekker vakantie, jeeeej.. Even een paar dagen niks doen, of nou ja niks, vast wel iets! De 23e komen mama en jody en eric.. Bijna alle andere Nederlanders gaan morgen naar huis, dus wordt het best stil hier, want bijna iedereen op mijn corridor gaat ook naar huis voor kerst. Maar er is genoeg te doen dus ik vermaak me wel!

Veel plezier in de sneeuw in Nederland!

xx

ps. Er staan nog veel meer foto's in het album en ook nog een filmpje van de sneeuwstorm bij video's..

1. Jan:
    18 december 2009
    Wel een boel sneeuw zo. Hier in NL lag gisteren de boel ook op zijn kop door alle sneeuw. In bepaalde delen lag zelfs 30-50 cm, maar gelukkig niet in het westen.
    De treinen hier konden niet zo goed tegen de sneeuw!