Lekker weer, dropjes en rare geluiden..

8 september 2009 - Stockholm, Zweden

Zaterdag zijn we met 6 meiden naar het paleis in Drottningholm geweest. Dit is het paleis waar de koninklijke familie woont. Het ligt aan een meertje en vlak bij het bos. Een stukje van het paleis is open en daar mag je in rondkijken, dit hebben we natuurlijk ook even gedaan.. we mochten helaas geen foto's maken.. maar het was wel mooi om te zien.. veel schilderijen, goud en kamers.. ik zou echt verdwaald raken als er niet een route uitgezet was! Er stonden niet zoveel meubels meer in de kamers, behalve in 1 slaapkamer die echt gaaf was om te zien!

Nadat we klaar waren in het paleis, zijn we nog door de "tuin" van het paleis gelopen.. naja tuin.. meer een bos/park! Zo groot! En helemaal netjes verzorgd, het grind netjes geharkt en de bomen geknipt.. Het was super lekker weer, heel de dag scheen de zon, dus een stukje wandelen was helemaal niet erg!

Als je de tuin binnenkwam liep je gelijk een super lange weg met allemaal bomen in.. en als je naar links ging kwam je bij de echte tuinen uit.. Die bestonden vooral uit fonteinen en bosjes, die allemaal heel netjes geknipt waren!

Vanaf de tuinen kon je goed de achterkant van het paleis zien.. want daar mag je dan net weer niet komen..

Daarna zijn we nog een stukje doorgelopen en hebben ergens even wat boterhammetjes gegeten.. Ergens in de tuin moest nog een of ander standbeeld staan en omdat we toch naar het "Kina slott" wilden liepen we daar ook maar langs.. helaas kon je er niet echt dichtbij komen omdat het restricted area was.. vlakbij het beeld was de begraafplaats voor de honden van de koninklijke familie.. Na nog een stukje lopen kwamen we bij het Kina slott, een soort klein dorpje midden in het park.. Er staan een paar huisjes, werkplaatsjes en een groter gebouw allemaal in chinese stijl.. erg cool gemaakt, het lijkt net alsof je in de Efteling loopt!

Vlakbij de chinese huisjes stond ook nog een barak, waar vroeger de beveiliging in zat.. die had de toenmalige koning helemaal in de stijl van een Turkse leger barak aan laten kleden.. (foto staat wel in het album, ga ik hier niet bijzetten.. zijn wel weer genoeg foto's!)

Daarna wilden we ook de andere kant van de tuin nog zien.. dus door een park heen waar alle paden in een ster liepen (zag er op de kaart heel cool uit!) over een bruggetje heen.. toen kwamen we op een eilandje waar een heleboel honden liepen.. dat was het enige stukje waar ze los mochten lopen in het park.. er liepen 2 Afghaanse windhonden rond, die waren echt super mooi!! Vanaf dat eilandje kwam je via weer een bruggetje terecht op een ander eiland.. op dat eiland stond een hele heuvel met een stapel stenen erop.. ik snapte al niet waarom je er een stapel stenen op zou zetten, maar uiteindelijk bleek na het lezen van het boekje, dat op de stapel stenen eigenlijk een standbeeld had moeten komen te staan, maar dat dit nooit meer gebeurt is ofzo.. heel vaag..

En tja.. als je niet meer gewoon kan gaan wandklimmen.. dan ga je maar op de stapel stenen klimmen, er stond toch (nog) niks op!

Na wat foto's moest ook iedereen er weer af.. ging allemaal goed.. heuveltje af lopen was voor Christa kennelijk toch moeilijk.. het was een beetje glad met wat modder.. en tja dan moet er er toch iemand onderuit gaan.. gelukkig geen pijn, alleen wat moddervlekken..

Toen gingen we toch maar terug naar de bus.. door het laatste stukje park, waar we een ENORME groep ganzen tegen kwamen.. die totaal niet bang waren voor mensen!

Op de terug weg reed de metro gewoon compleet voorbij het station waar we uit moesten stappen.. ze hadden wel iets omgeroepen, maarja dat verstonden we natuurlijk niet.. uiteindelijk bleek dat er brand was geweest in de metro, op een stukje waar de iets aan het repareren waren.. een goederentreintje was in de fik gevlogen.. dus toen moesten we een andere manier vinden om terug naar onze kamer te komen.. gelukkig heeft iemand ons uitgelegd hoe we dan wel thuis konden komen en zijn we uiteindelijk in een stampvolle bus toch naar huis gekomen..

Zondag ben ik met Inge naar de stad geweest, de metro's reden gelukkig weer! Net buiten de metro stond een markt met allemaal standjes met vlaggen uit allerlei landen.. We zochten gelijk naar een Nederlandse vlag.. even kijken of die er ook tussenstond.. en ja hoor! er was ook een Nederlands kraampje met kaas, poffertjes, stroopwafels en echte nederlandse dropjes! We zijn in een paar van de vele H&M's geweest en ze hebben toch hele andere kleren als in Nederland.. Ook zijn we nog naar de Topshop geweest (ja die hebben ze hier wel!!) omdat die in London zo leuk is, maar hier veel het een beetje tegen, een heleboel kleren met veeeeel glitters en schoenen met heeele hoge hakken! Onder het winkelcentrum zit nog een heel winkelcentrum verstopt, dat nog groter is dan het deel boven de grond.. met heel veel schoenenwinkels.. Daarna nog een sportwinkel gezocht en gevonden.. Toen we daar uit gingen kwamen we weer ergens onder de grond terucht, het bleek weer een ingang van het hele grote winkelcentrum te zijn! Dus als je graag wil verdwalen hoef je geen stad te hebben.. hier is 1 winkelcentrum genoeg! Toen hadden we wel weer genoeg winkels gezien en zijn we naar huis gegaan.. Toen we 's avonds gingen koken bleek dat onze best grote keuken toch niet echt groot genoeg is als je met 7 mensen tegelijk gaat koken! Iedereen liep doorelkaar en stond in de weg.. maar uiteindelijk ging het toch allemaal goed!

Maandag weer vroeg op! Weer colleges.. gelukkig niet zoveel! 's Avonds had ik mijn eerste les Zweeds! Ik zit in een groep met alle mensen uit Leiden, dus dat zijn 10 Nederlanders en een meisje uit Australie, Barry uit Ierland, 2 Hongaren en nog een meisje uit dacht ik ook Ierland. Het was echt super leuk! We begonnen net als in groep 3 met het alfabet.. Ze spreken sommige letters toch wel wat anders uit als in het Nederlands.. Af en toe leken het meer op ezelgeluiden dan letters, maar na een paar keer met z'n allen hardop herhalen ging het toch wel.. Iedereen moest zijn eigen naam spellen en dan schreef de lerares op wat ze dacht te horen.. mijn naam kwam eruit als "Rinn" maar daarna ging het wel goed.. Tom's naam kwam eruit als "Dom" dus dat maakte alle Nederlanders aan het lachen en de lerares verbeterde het snel na uitleg dat dom stupid betekent in het Nederlands! Daarna begonnen we met het boek.. De verhaaltjes van de schrijvers lezen.. Alle Nederlanders kwamen er makkelijk doorheen.. het lijkt best veel op Nederlands en Engels zie je er ook wel in terug af en toe.. "Jag talar lite Svenska" betekent bijvoorbeeld "Ik spreek een beetje Zweeds".. Zweeds uitspreken is wel lastig! Al die rare letters en klanken.. We hebben nog wat vragen geleerd en hoe je daar op an antwoorden.. het viel me toe nu toe alles mee.. helemaal niet zo moeilijk.. geen gezeur met naamvallen enzo.. gewoon net als in het Nederlands!

Morgen heb ik een lange dag op school.. van 9 tot 4, met 6 uur colleges.. pff.. en dan 's avonds weer Zweedse les! Heb er echt zin in!

xx

1. Jan:
    9 september 2009
    Zeg ehhh Lynn, als ik eens langs kom dan gaan ze toch zeker weer niet fikkie stoken in de metro :)
  2. Lynn:
    9 september 2009
    Haha nee vast niet.. misschien zijn ze dan zelfs al klaar met de werkzaamheden!