Colleges, colleges en nog eens colleges..

4 september 2009 - Stockholm, Zweden

Na een weekje school is het wel echt duidelijk dat ze hier in Zweden erg van hoorcolleges houden! Elke dag om 9 uur beginnen.. dat betekent kwart over 7 opstaan.. om kwart over 8 in de bus.. die er opeens veel langer over doet omdat 2 wegen afgesloten zijn waar die normaal overheen gaat.. en je zit natuurlijk in de spits.. maar daar heb ik over het algemeen weinig last van gelukkig! Alsnog duurt het maar 15/20 minuutjes dut dat is al veel beter dan het uur wat ik normaal naar Leiden moet reizen!

Toen ik bij het eerste college binnenkwam dacht ik echt: "wow, het kan nooit dat dit iedereen is uit het hele jaar". Er zaten misschien 25 mensen.. Tijdens dat college werd ook gelijk duidelijk dat Zweedse mensen niet zo stipt op tijd zijn als ze claimen.. halverwege het eerste college kwamen nog een paar mensen aanzetten en daar wordt niks van gezegd.. ze lopen gewoon door de zaal en gaan zitten.. aan het einde van het college waren er al wat meer mensen, maar pas bij het 2e college, na de coffee break, was bijna iedereen er.. er zitten denk ik ongeveer evenveel mensen in het jaar als in Leiden.. zo ongeveer 65..

De colleges zijn elke keer in een ander gebouw op de campus.. en de campus is echt groot.. dus elke ochtend als ik in m'n rooster kijk en weer een nieuwe naam zie staan, pak ik gelijk de kaart erbij om het gebouw op te zoeken en om te kijken bij welke bushalte ik het beste kan uitstappen! Gelukkig hebben we vaak in 1 gebouw les dat niet zo ver lopen is en makkelijk te vinden!

Dit is het gebouw waar we het meeste les hebben.

De campus is niet alleen groot, maar ook heel anders als in Nederland.. af en toe is het net alsof je in een park loopt, met alle bomen en paadjes waar je overheen loopt.. wel echt heel leuk ziet dat er uit! Ook alle rode gebouwtjes die over de campus verspreid staan zijn erg leuk!

Het Karolinska Instutet kiest ook elk jaar de winnaar van de nobel prijs voor de geneeskunde en fysiologie. Aan het begin van de campus staat een gebouw waar mensen het hele jaar bezig zijn om de kanditaten te selecteren en uitendelijk de winnaars te kiezen. Dit gebouw staat heel toepasselijk op de Nobelsväg 1..

Elke dag hebben we ook een lunch pauze van meestal 2 uur.. Dat is echt te lang om alleen de boterhammetje op te eten en wat te drinken.. maar het werd al snel duidelijk dat Zweden geen boterham met kaas eten als lunch, maar een complete warme maaltijd.. Of ze die nou in de kantine kopen of zelf meenemen en opwarmen in de magnetrons in de kantine, het maakt niet uit.. ze eten allemaal een hele maaltijd.. 's avonds en tussen de middag! Het zag er de eerste dag dan ook gelijk heel grappig uit.. al die nederlanders met hun boterham op tafel en een laptop ernaast omdat we nog geen internet hadden op onze kamer (nu wel.. yeah!) maar wel het wireless netwerk van de universiteit op konden..

We zijn na school ook nog een keer in SOlna centrum wezen kijken, het centrum van het plaatsje/wijk waar mijn kamer in is. Daar was ook nog een groot winkelcentrum met een grote supermarkt, die wel handig is en nog veel meer andere winkels.. en met de metro super makkelijk te bereiken!

Morgen gaan we met wat mensen naar het woon paleis van de koninklijke familie in Drottningholm, dat is ongeveer een uurtje reizen vanuit stockholm.. je kan er gewoon komen met de metro en bus dus dat is helemaal handig! Het schijnt heel mooi te zijn, met mooie tuinen.. Het werd ons aangeraden om er een keer in de zomer en een keer in de winter heen te gaan, dus dat gaan we maar doen! Voor de rest hebben we nog niks gepland voor het weekend.. behalve uitslapen dan!

Nou ik ga nu nog even boodschappen doen, want we moeten vanavond toch wat gaan eten!! Waarschijnlijk gewoon lekker soep met stokbrood en kruidenboter.. is wel zo makkelijk en lekker!

Ik schrijf snel weer een berichtje! en veel plezier in de regen(??) in Nederland..

xx Lynn

ps. Ik ga echt geen eland eten hoor!! ik wil ze wel graag zien in het echt!

1. Jan:
    4 september 2009
    Ja Lynn, in NL regent het en als je dan net terug bent van Madeira dan valt dat rauw op je dak.

xXx, je weet wel wie ... toch?
  2. Nelleke:
    5 september 2009
    Gefeliciteerd met je mamsie!
    Eland is echt niet aan te raden.
    Hoop dat je ze nog ziet.
    Wel op de foto zetten dan.

X Nel en de rest
  3. Marlouk:
    6 september 2009
    Heej Lynn!!

Wat leuk om te lezen over je 'avontuur' in Zweden:P Lijkt me echt supergaaf om mee te maken. Blij dat alles goed gaat en je het naar je zin hebt. Ik ben ook weer druk bezig met school, het vakantiegevoel is bij mij allang weer voorbij helaas:S succes met alle hoorcolleges en veel plezier!

X Marlouk