Eerste weekje in Stockholm..

31 augustus 2009 - Stockholm, Zweden

Omdat ik nog geen internet op mijn kamer heb moet ik het maar doen met het internet op de universiteit.. ik heb nu de inlogcodes enzo kunnen vinden dus eindelijk internet!! vandaag eerste dag echt op school.. heel veel introductie colleges en nu lunch! ze eten allemaal echt hele warme maaltijden, spaghetti, hamburger met frietjes en indische schotel staan vandaag op het menu.. alle nederkanders zitten hier gezellig met een laptop voor hun neus en eten boterhammen.. Bij de colleges kregen we koffie/thee met een koekje.. en toen we klaar waren stonden er manden fruit waar we wat uit mochten pakken.. dat moeten ze ook maar eens in Nederland invoeren!! Zo nog heel wat colleges.. ik heb hier meer colleges op 1 dag dan in een heel blok in NL.. het tempo van begrijpen ligt hier allemaal wat lager en alles wordt heel vaak uitgelegd.. is op zich niet erg want dan kan je lekker wennen aan het engels van die zweden..

Hier het verslag van de eerste paar dagen wat ik alvast op mn laptop had getypt:

Dinsdag ochtend was het dan zover, op naar Schiphol, op naar Stockholm. We gingen met z’n 5-en uit Leiden richting Zweden. Op Schiphol ging alles heel makkelijk, geen lange rijen voor het inchecken, de bagage afgifte of de douane. Nadat iedereen afscheid genomen had van ouders, broertjes, zusjes en een hele hoop andere mensen toch maar gelijk door de douane heen gegaan. Een paar mensen wilden nog wat te eten kopen of wat boeken, daarna naar onze gate gelopen. Na 15 minuten mochten we ons vliegtuig in. De vlucht was korter dan ik van te voren dacht, het duurde maar 1,5 uur. Onderweg helaas geen film, maar wel broodjes, koekjes en wat te drinken!

Eenmaal geland op Arlanda ging alles heel snel... ze zijn daar duidelijk een stuk sneller met je bagage, binnen een kwartiertje lag al onze bagage al op de band. Van onze Global Friend Tobias hadden we gehoord dat we met de Flygbuss makkelijk naar Stockholm zelf konden komen, de rit duurde ongeveer een uurtje met nog een stukje file erbij... Aangekomen op het centraal station, stond Tobias ons op te wachten om ons naar onze kamers te brengen. Eerst moesten we nog een SL-kaart kopen om met de bus, metro en trein te kunnen. Het werd gelijk duidelijk dat ze in Zweden graag in de rij staan, een nummertje trekken en dan maar wachten… en nog veel langer wachten… na een tijdje waren we dan eindelijk aan de beurt en snel klaar.

Om naar onze kamers in Västra Skogen (Western forest) te komen moesten we normaal gesproken met de blauwe lijn, dan kan je rechtstreeks naar het station. Helaas zijn ze daar aan het werk en moesten we met al onze zware koffers eerst met de groene lijn naar Fridhelmsplan en daar overstappen op de blauwe lijn naar Västra Skogen. Onze sleutels waren al op gehaald, dus konden we gelijk onze kamer in… dat zou leuk geweest zijn, maar mijn kamer wilde niet open gaan. Het slot zat scheef in de deur en dat moest dus eerst gerepareerd worden door de housekeeper… dan ben je toch wel blij met de Global Friend die Zweeds spreekt en de goede telefoonnummers heeft! Binnen een half uurtje was het allemaal geregeld en kon ook ik mijn kamer in.

Mijn kamer is best groot! Groter dan mijn kamer thuis… hij was wel heel saai en leeg, maar daar is de IKEA dan weer heel handig voor! De douche en de keuken zijn net nieuw, dus lekker schoon! Als laatste heeft Tobias ons laten zien welke bus we naar de universiteit moeten nemen en zijn we gelijk even gaan kijken op de campus, die is toch wel wat anders dan in Nederland! Allemaal van de leuke rode gebouwen en veel bomen, het lijkt af en toe net alsof je in het bos zit! Daarna maar terug gegaan naar de kamer en nog wat boodschappen gedaan in het supermarktje vlak bij.

De volgende dag werd ik wakker en ja hoor… ook in Stockholm regent het! Gelukkig hadden we afgesproken om naar de IKEA te gaan met de IKEA bus die vanuit het centrum vertrekt. Toen we eindelijk de halte gevonden hadden moesten we nog een paar minuten wachten op de bus… ondertussen kwam de Royal gard nog voorbij, compleet met trommels. We gingen naar de grootste IKEA in de wereld, ze hebben van elk item minimaal 1 ding in de winkel… het was zeker 4 verdiepingen hoog en dan nog de begane grond die nog groter was dan de rest! Wat posters gekocht om m’n kamer wat gezelliger te maken en handdoeken, bestek, bekers en een dekbed set. We zijn toch nog een hele tijd zoet geweest in de IKEA en daarna met al onze spullen terug naar Stockholm met de bus.

Donderdag zijn we met de metro naar de oude stad en het paleis geweest. Erg leuk! Allemaal smalle straatjes met mooie gebouwen. Toen we bij het paleis kwamen was net de wisseling van de wacht bezig, dus hebben we ook nog even naar gekeken. Op de terug weg naar huis zijn we nog door de “nieuwe” stad gelopen, met alle winkels. Ze hebben hier echt veel H&M’s! ik denk binnen een straal van 500 m, misschien wel 6. Dus kleren genoeg in ieder geval! Omdat iedereen toch een Zweeds nummer wilde hebben zijn we daar ook maar gelijk naar opzoek gegaan… blijkbaar was Tele2 in trek want bij de eerste 4 Phonehouse winkels waar we kwamen waren de prepaid kaarten uitverkocht! Bij de 5e hadden ze de sim-kaarten gelukkig wel, dus heb ik nu ook een Zweeds nummer!

Op vrijdag was de introductiedag voor uitwisselingsstudenten op de universiteit. Vroeg opstaan want het programma begon al om 8.30. Eerst wat drinken en eten en daarna kregen we een lezing over “communicating between cultures”, het was een leuke lezing en in alle onderzoeken die ze lieten zien kwam Zweden vaak als één van beste naar voren, maar ook Nederland zat vaak in de top 5 samen met alle noordelijke landen. Bij een van de onderzoeken stond Nederland zelfs op nummer 1, het onderzoek ging over wat iemand doet als er op een kantoor een computer kapot gaat… in Engeland gaan ze kennelijk gewoon naar huis, in een ander land maken ze de computer, in Italië gaan ze tegen de computer schreeuwen en in Nederland… wat doen wij als een computer kapot gaat? Wij slaan er tegen!

Na de lezing kregen we een rondleiding op de campus en moesten we een KI-card aanmaken, om overal in te kunnen op de campus. Daarna kregen we lunch en moesten we weer terug naar de college zaal voor wat laatste informatie en toen was de dag ook weer voorbij.

Zaterdag zijn we met zijn allen nog een keer naar de IKEA geweest, omdat sommige mensen toch nog wat vergeten waren en Juliette nog niks had voor op haar kamer. Toen we terug waren in Stockholm zijn we nog op zoek gegaan naar een tweedehands winkeltje omdat iemand een stofzuiger wilde kopen… het winkeltje hebben we uiteindelijk gevonden, maar ze hadden geen stofzuiger, dus we konden zonder stofzuiger, maar met wat leuke boeken terug naar onze kamers.

Zondag heb ik lekker uitgeslapen, want het is toch echt de laatste dag van de vakantie! Daarna zijn we naar het stadhuis gelopen, waar je een mooi uitzicht bij het water hebt en de toren kan beklimmen. Toen we weg gingen was het super lekker weer, maar daar bij het water waaide het toch wel heel erg hard en was het best koud! We moesten nog een tijdje in de rij staan voor we de toren in mochten, maar het wachten was het zeker waard! Eerst heel die toren nog op klimmen, maar dan heb je wel wat! Je kon heel ver kijken en heel Stockholm zien… het ziet er dan vanaf zo hoog toch ook wel heel erg groot uit en je kunt goed zien dat het een stad is die echt op eilandjes is gebouwd!

Daarna zijn we nog even naar het centrum gegaan, waar een hardloopwedstrijd voor alleen vrouwen net afgelopen was, dus was het super druk! Ook was bij een plein een of ander gaming gebeuren bezig, in een vrachtwagen die open stond zaten allemaal mensen van die multiplayer spelletjes te spelen. Alle winkels zijn ook open op zondag, dus dat is wel handig!

Ik heb het hier dus prima naar m'n zin tot nu toe en probeer snel weer een berichtje te posten over de eerste dagen op school enzo!!

xx Lynn

1. Jan:
    31 augustus 2009
    Nou Lynn, een enerverende week is dat geweest. Al die bezoeken aan Ikea en H&M's (lijkt wel M&M's :).
    Succes met de colleges, niet in slaap vallen nu het wat langzaam gaat. Wat staat het komend weekend op het programma? Ikea :))
  2. Nelleke:
    31 augustus 2009
    Hoi Lynn,

Leuk om je verslag te lezen! Heb elke dag wel even gekeken of er al wat stond.
    Klinkt goed allemaal.
    Staat er bij jullie ook eland op het menu?
    Succes maandag.

x Nelleke en de rest.