Kerstvakantie deel 3: bezoek uit Nederland...

17 januari 2010 - Stockholm, Zweden

Hallo allemaal! M’n laatste dagen hier in Stockholm zijn nu toch echt hier. Vrijdag kom ik alweer richting Nederland..

Maar vorige week heb ik nog heel veel leuke dingen gedaan, want er kwam weer bezoek deze kant op! Dus nog even een verslagje daarvan! Op vrijdag kwamen Roland en Cora aan in Stockholm, dus ’s avonds afgesproken om wat te gaan eten. Dat werd pizza! Erg lekker gegeten en gezellig bijgekletst. Het was heel erg koud, zelfs het kleine stukje lopen van hun hotel naar het restaurant was al lang genoeg om helemaal bevroren te zijn!

Zaterdag zijn we dus eerst op zoek gegaan naar een warme muts, want dat is toch wel erg lekker met zulk koud weer! Daarna zijn we naar Gamla Stan gelopen en hebben we daar even rondgekeken, lekker glibberen door alle smalle straatjes. We hebben ook nog even binnen gekeken in Sankta Gertruds Kyrka, de Duitse kerk die in Gamla Stan staat. Ik ben er heel vaak langs gelopen maar nog nooit binnen geweest, de kerk had echt hele mooie glas in lood ramen en was gewoon helemaal wel mooi.

Daarna zijn we naar het paleis gelopen. Daar was ik ook nog niet binnen geweest, maar nu dus wel! Eerst hebben we daar de schatkamer bekeken, daar lagen allemaal kronen, zwaarden, scepters, orbs, sleutels en nog veel meer. De kamer lag in een diepe kelder onder het paleis, met vreselijk dikke muren, wat beveiliging en een mega dikke deur erbij. Alle dingen die er waren kwamen uit de 17e en 18e eeuw, dat betekent dat er dus nog veel meer is, maar dat die dingen gewoon ergens veilig opgeborgen liggen!

Vervolgens echt het paleis in en de Royal Apartments bekijken. Er waren er drie open, ze waren allemaal echt heel erg groot. Elk vertrek had eerst 2 kamers waar vroeger de soldaten in zaten om de mensen te bewaken. Ook hadden ze een mega grote diner zaal, met een tafel, nou zo’n lange tafel had ik nog nooit gezien. Ze hadden daar The Hall of Mirrors een beetje nagemaakt, waardoor het er alleen nog maar groter uitzag. Verder natuurlijk slaapkamers, ontbijtkamers, schrijfkamers, kunstkamers, ontvangstkamers en woonkamers. Wat moet je anders met al die ruimte?!

Als laatste was het Tre Kronor museum aan de beurt, een museum dat helemaal draait om het vorige paleis, wat afgebrand is. Hoe dat gebouwd was, afgebrand is en weer opgebouwd werd. Vanaf alle miniatuur dingen van het oude paleis en het nieuwe paleis, vond ik het oude kasteel er toch leuker uitzien! Dat zag er echt uit als een kasteel, met een toren en grachten en muren en zo, heel cool!

Het museum zat ook in de kelders, die ook al bij het oude paleis hoorden, dus waren er ook opgravingen van oude ovens en gangetjes en zo. Verder kon je zien hoe alles opgebouwd werd en wat voor dingen ze vroeger gebruikten. Ook lag er wat kleding van vroeger en schoenen die ze in de grond hadden gevonden. We waren precies op tijd klaar in het paleis, want dat ging om 3 uur al dicht. We hadden nog geen lunch op dus zijn we in de stad ergens lekker appeltaart met warme chocomel gaan zoeken.

Ook zijn we nog even naar mijn gebouw geweest, omdat even te laten zien en langs de universiteit gelopen, daar was alles wel dicht, maar toch nog een beetje gezien! Toen was het nog even wat eten en daarna naar de bioscoop. We zijn naar de film Sherlock Holmes gegaan, echt wel een leuke film. Het was zelfs af en toe grappig, had ik helemaal niet verwacht, maar toch een succes!

Zondag zijn we met een rondvaart door de Archipelago meegegaan. Op de boot hadden ze ook nog eten en toetjes, lekker!! Al het water in de haven was al dicht gevroren, de boot waar we mee gingen varen was dan ook een ijsbreker! Heel raar als je dat ijs langs de boot hoort gaan en hoort kraken. Veel stukken waren al kapot gevaren door andere boten, maar we moesten ook nog een stuk door ijs wat echt dicht was, heel vaag. De Archipelago was ook echt heel mooi! Al die kleine eilandjes, de meesten wel met huisjes er op, maar volgens mij voor een groot deel vakantie huisjes want anders kunnen ze nu niet van hun eilandje af?! Af en toe kwam er nog een boei voorbij die vastgevroren zat in het ijs en ook de mini eilandjes met alleen boompjes waren echt grappig.

We voeren naar Vaxholm, een van de grootste eilanden, met een kasteel op een eilandje voor de kust om het eiland te bewaken. Vroeger dan hè. Daar stapten nog wat mensen op de boot en gingen we weer richting Stockholm. Het is echt zo raar om door het ijs heen te varen, dat klopt gewoon niet! Op de terugweg hadden we een mooi uitzicht op Stockholm vanaf het water en voeren we langs Djurgården, het eiland met allerlei musea er op.

We waren al dicht bij het Vasamuseum, dus daar zijn we na de boot heen gegaan. Ik was er al een keer geweest, maar toen had ik niet zoveel foto’s gemaakt, dus dat heb ik nu maar gedaan. Verder is het gewoon een leuk museum, niet zo saai, dus was het niet erg om er nog een keertje rond te kijken. Terug naar Slussen zijn we met het pontje gegaan.

Astrid was jarig en die had iedereen uitgenodigd om pannenkoeken te komen eten, dus dat hebben we maar gedaan ;) Erg lekker en ook wel weer gezellig, want alle Nederlanders waren weer terug van hun tussenstop in Nederland. Alle mensen van Astrid’s gang die de keuken binnen kwamen keken wel even raar op van de hoeveelheid mensen die er zaten, maar dat maakt niet uit. ’s Avonds lekker gaan slapen, want ik was toch wel een beetje moe..

Maandag gingen Roland en Cora weer weg, dus hebben we ’s ochtends met z’n allen ontbeten in het hotel. Ze hadden daar echt super lekker eten, allemaal fruit, broodjes, yoghurt met allerlei smaken en cornflakes erbij. Verse sinaasappelsap kon natuurlijk niet ontbreken! Rond 11 uur stond er een taxi klaar en heb ik Roland en Cora nog even uitgezwaaid.

Verder heb ik de hele week rustig aan gedaan, beetje boodschappen gedaan, even naar Huddinge geweest om wat papieren te laten tekenen. Verder moesten we ook nog een presentatie maken voor donderdag of vrijdag. Donderdag en vrijdag moest ik voor het laatst naar school, elke dag heel de dag van 9 tot half 5 presentaties. Iedereen uit de klas moest presenteren, in je eentje of met zijn tweeën. Sommige onderwerpen waren wel leuk om iets over te horen, maar over het algemeen was het behoorlijk slaapverwekkend. Inge en ik waren vrijdag pas aan de beurt, onze presentatie ging wel goed, we hebben het gehaald, maar iedereen had het gehaald, dus dat is niet zo moeilijk..

Vrijdag hadden we na school een afscheidsfeestje in de MF pub. We hadden heel onze klas uitgenodigd en ook andere internationale studenten. Ik dacht dat er niet zoveel mensen zouden komen, maar uiteindelijk kwamen er toch nog heel veel! Iedereen kreeg eten en het was echt gezellig! Om negen uur zijn we naar huis gegaan en ging het feestje gewoon door bij ons in de keuken. Lekker druk dus heel de avond :)

Zaterdag lekker uitgeslapen en ’s middags even naar de stad gegaan en pizza gegeten, mmm. Vandaag heb ik lekker lui gedaan, alleen even boodschappen en nog wel even buiten gelopen. Het is nu gelukkig niet zo koud meer als het de afgelopen dagen was. Iedereen op de gang is nu ook weer terug van thuis, dus het is weer lekker druk! We hebben ook nog 2 nieuwe mensen, een Australiër en een chinees meisje, gezellig!

Nou ik ga nog lekker genieten van de laatste dagen hier, laatste paar keer trainen en misschien nog wel een wedstrijd spelen. Ook nog wat dingen bekijken wat we nog niet gezien hebben, al heb ik geen idee wat, en misschien een keer zwemmen.

Hej då, Lynn

1. Jan:
    17 januari 2010
    Vind je het niet jammer dat het voorbij is?
  2. Lynn:
    17 januari 2010
    Jaa!! Echt wel.. ik hoef nog niet weg hoor!