Happy halloween!

1 november 2009 - Stockholm, Zweden

Zo, het is alweer te lang geleden dat ik een berichtje heb achtergelaten hier!

Even hard nadenken wat er in die twee weken allemaal gebeurt is.. Vorige week is Jody langs geweest, was super leuk! We zijn elke dag wel wat wezen doen, ik moest 's ochtends vaak naar school, dus dan kon Jody uitslapen en dan als ik weer thuis was gingen we Stockholm in!

We zijn naar de IKEA geweest, naar Skansen het dierenpark en daarna langs het water terug naar de metro gelopen, woensdag zijn we met wat mensen uit mijn klas naar de film Fame geweest. Was een hele leuke film! Donderdag was ik vrij en zijn we gaan shoppen, helaas regende het een beetje, maar als je in de winkels bent heb je daar toch geen last van! Jody had gelukkig wel wat leuke dingen gevonden! 's Avonds zijn we even gaan tafeltennissen en vrijdag ging Jody alweer naar huis..

Toen kwam het weekend, helaas geen leuke dingen doen dit keer want er kwam een tentamen aan op vrijdag! Heel het weekend heb ik keihard geleert om alle virussen, parasieten en bacteriën uit m'n hoofd te leren. In een weekend lukte dat natuurlijk niet, dus de rest van de week moest ik er ook aan geloven, leren, leren, leren en nog eens leren..

Zondag ben ik als pauze nog wel even een cache wezen zoeken vlak bij mijn kamer.. Gelukkig ook gevonden, was niet zo moeilijk! Tussen al het leren door ben ik nog wel af en toe gaan hardlopen, want heel de dag binnen zitten is ook niks.

Vrijdag weer vroeg op om op tijd op de campus te zijn voor het VIJF uur durende tentamen.. We hoopten dat ze de tijd een beetje overschat hadden, of gewoon heel ruim genomen.. Dit was gelukkig het geval en was ik na 2,5 uur al klaar! Het immunologie gedeelte ging wel goed, virussen ook wel. Maar bacteriën en antibiotica niet echt, antibiotica had ik niet allemaal uit mijn hoofd geleerd, alleen de basis mechanismen en wat voorbeelden per type, maar toen gingen ze dingen vragen als resistentie mechanismen en daarbij moest je een voorbeeld noemen..Alle vragen waren heel vaag geformuleerd, dat vond de course-leader ook dus ik hoop dat ze een beetje soepel rekenen. Al emt al ging het beter dan ik dacht en hoop ik maar dat ik het gehaald heb!!

Na het tentamen heb ik lekker heel de middag niks gedaan.. en 's avonds met wat mensen pizza gegeten om te vieren dat het blok afgelopen was.. Toen we thuis waren hadden we besloten om nog een filmpje te kijken.. Het werd "Halloween". Toepasselijk omdat het gisteren natuurlijk Halloween was, maar een goede film was het niet echt..

Zaterdag ben ik gaan fietsen met Stephanie, Christa en Astrid.. We hebben Citybikes gehuurd, van die kleine fietsjes.. Je kan ze hier op een heleboel plekken ophalen en ook weer wegzetten.. Helaas was het zaterdag de laatste dag dat ze nog te gebruiken waren, ze gaan nu naar binnen voor de winter.. We hebben wel meer dan 3 uur gefietst geloof ik.. We hebben wel 5 verschillende eilanden gehad.. We begonnen in het centrum en vanaf daar zijn we naar Sodermalm gefietst, ondertussen nog heel wat gemene heuvels tegen gekomen waar je amper tegen op kon fietsen! Toen op weg naar Langholmen zijn we in een parkje gaan lunchen met de boterhammen die we mee hadden genomen, het park lag ook op een heuvel dus toen we klaar waren mochten we er weer af! Dat was stijl, je zag de weg  niet als je boven aan de heuvel stond! Maar het ging wel keihard, echt gaaf!

Toen via Langholmen naar Kungsholmen gefietst, daar kwamen we bij Fridhemsplan en besloten we de weg maar eens te fietsen die we normaal met de metro doen! Dus via Sankt Eriksplan, Odenplan, Radmansgatan en Hotorget weer naar T-centralen. Het was ondertussen echt super druk geworden in de stad..

Het was nog niet donker dus zijn we nog naar Djurgarden gefietst, het eiland waar alle musea op staan.. Daar hebben we de fietsen ingeleverd en met het pontje terug gegaan naar Slussen en toen weer met de metro naar huis..

Het was echt leuk om Stockholm een keer met de fiets te zien, je bent over best snel en ziet toch veel meer dan wanneer je met de metro gaat! De fietsjes fietsen ook echt super lekker! Eerst dacht ik van neeee, dat kan nooit lekker fietsen, zeker niet met al die heuvels hier, maar echt, perfecte fietsjes! Over heuvels gesproken, ik snap nu wel waarom veel Zweden met een helm op fietsen, want het gaat af en toe echt steil en hard naar beneden en je fietst af en toe wel tussen de auto's.. Ook al zijn er super veel fietspaden!

Toen we in metro stapten besloten we maar via Fridhemsplan met bus 3 naar het ziekenhuis te gaan en vanuit daar gelijk door te lopen naar de begraafplaats.. Het was "Alla helgons dag" oftewel Allerheiligen.. Hier is dat altijd de zaterdag tussen 31 oktober en 6 november, dus viel het dit jaar toevallig op Halloween..

Toen we aankwamen met de bus zag je overal al lampjes branden.. Ze gaan hier allemaal, maar ook echt allemaal met de hele familie kaarsjes aansteken en op de graven van familie enzo zetten.. Heel de begraafplaats stond vol met kaarsjes en op bijna elk graf stond wel iets.. Heel cool om te zien omdat het ook al behoorlijk donker was! Ook al was het net 5 uur.. Heel speciaal om een keertje te zien, ik heb het ook nog nooit zo druk mee gemaakt op een begraafplaats! De foto's waren niet zo goed gelukt maar hier toch nog eentje:

Vandaag ben ik met Inge en Dilesh naar de stad geweest, ik had sportsokken nodig en een trui omdat het toch wel redelijk koud wordt ondertussen.. Sportsokken wel gevonden, een trui niet, maar ik had ook niet echt veel zin om daar naar op zoek te gaan.. Het was gisteren Halloween dus in de stad waren overal nog versieringen enzo te zien, heel erg leuk, vooral het spooje dat ophing in de winkelstraat:

Thuis even geluncht en 's middags gaan hardlopen, gelukkig was de regen een beetje opgehouden ondertussen..

Nou dan heb ik iedereen geloof ik wel weer bijgepraat over deze afgelopen weken! Morgen begin ik zoals altijd weer 9 uur op de universiteit, maar dit keer aan het nieuwe blok "Integrative physiology".. Het gaat over spieren, bloedsomloop, ademhaling en nog veel meer.. Hier heb ik nog niet zoveel over gehad, dus ik hoop dat het een leuk blok wordt!

xx Lynn

ps. Ik heb ook nog een filmpje van de begraafplaats toegevoegd! -->

1. Jan:
    3 november 2009
    Ha die Lynn, dat gedoe op die begraafplaats ken ik ook vanuit Polen. Daar doen ze het min of meer hetzelfde. Tussen 2 haakjes het is op begraafplaatsen altijd erg druk hoor, maar je kan het alleen niet zien :)
    Jammer dat die fietsen worden opgeborgen anders had ik er nog gebruik van kunnen maken wanneer ik langs kom. Of verwachten ze dan al bergen sneeuw?

Doeiiii vanuit NL xXx
  2. Nelleke:
    9 november 2009
    Hoi Lynn,

Heb eeb vraagje voor je.
    Toen wij in Zweden waren hebben we een heerlijke saus mee naar huis genomen. Gaat om Amerikansk Dressing van het merk Kavli. Het is een knijptube, beetje roze/zalm met een hamburger erop. Wil je kijken of je die kunt vinden? Koen en ik zijn er echt verslaafd aan! Ben heel benieuwd!!!!
    Succes ermee. ( misschien opsturen als je wat vindt??

xx Nelleke

Ps: Tim heet de M. griep!
  3. Lynn:
    10 november 2009
    Hee!

Ik zal kijken of ik het kan vinden! Heb het zelf nog niet echt gezien, maar er ook niet op gelet natuurlijk!
    Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens!
    En ik hoop dat Tim snel beter wordt!

xx